Logga in för en bättre upplevelse.
Sara Kristoffersson: Få globala varumärken har en lika utpräglad nationell profil som Ikea.
Sara Kristoffersson: Sedan tidernas begynnelse har svart associerats med allt från död, sorg och ondska till sex, glamour och makt.
Sara Kristoffersson: Reklamens syfte är att väcka intresse, styra våra val och göra uppdragsgivaren rikare.
Sara Kristoffersson: Från fallosliknande skyskrapor till John Lautners voyeuristiska villor.
Sara Kristoffersson: På 2000-talet är folkhemsestetiken lika populär som någonsin, trots att de bakomliggande idealen om social ingenjörskonst lagts i graven.
Sara Kristoffersson: Från Muminmammans trygga svarta till Mona Sahlins dyra röda – handväskan är ett laddat objekt.
Sara Kristoffersson: Reklambranschen har kanske aldrig varit så fantasifull som under de första decennierna efter andra världskriget.
Sara Kristoffersson: PÅVERKAN Förenklade, laddade, igenkännbara.
Sara Kristoffersson: En ny akademisk tidskrift belyser interiörernas betydelse utifrån olika forskningdiscipliner och hur inredning speglar skiftningar i samhället.
Petter Eklunds ”Formsagor” är en ganska harmlös bok.
Sara Kristoffersson: Från det arketypiskt bredrandiga till Guantánamos orangea overaller – få miljöer har ett lika tydligt förhållande mellan makt och klädkod som fängelset.
Sara Kristoffersson: Den svenska designvärlden har länge haft en misstänksamhet mot teori, och det finns ingen gemensam plattform för designhistorisk forskning.
Redan på 50-talet var Ettore Sottsass kritisk till funktionalismen.
Sara Kristoffersson: I en ny bok om skönhetsindustrins historia diskuterar Geoffrey Jones dess framväxt från 1800-talet fram till idag – från parfymdoftande handskar till oheliga allianser mellan multinationella företag och massmedier.
Sara Kristoffersson: För hundra år sedan pågick en massiv fostran av folkets känsla för smak.
Stockholms viktigaste scen för smyckekonst fyller tio år.
PÅ KÖPET Trots att de flesta är medvetna om att det inte finns några gratisluncher fortsätter vi att ”fynda” lågprisvaror och bonus-dvd:er.
Eva Hild är den svenska keramikens största fixstjärna.
Sara Kristoffersson: Oavsett vad man tycker om Bauhausskolans estetik och ideal är den ännu 90 år efter öppnandet en referenspunkt som arkitekter och formgivare måste förhålla sig till.
Att ränderna aldrig går ur är bekant.
Sara Kristoffersson: När Simon Anholts rankning över länder presenterades 2005 knep Sverige förstaplatsen.
Jean Prouvé hör till 1900-talets mest inflytelserika formgivare och arkitekter.
Sara Kristoffersson: En väl genomarbetad historia som skapar en illusion om ett märke har länge varit reklammakares främsta säljredskap.
Plötsligt dyker de upp överallt.
Sara Kristoffersson: Klimatet, kulturen och de penningstarka uppdragsgivarna skapade en grogrund för Kaliforniens version av modernism, med en attityd inspirerad av tidens jazzhjältar.
Hör och häpna.
Sara Kristoffersson: Plast har stått som symbol för framtid, ömsom varit sinnebilden för det billiga och ytliga.
Foto Richard Prince, Spiritual America Guggenheim, New York tom 9 januari
Sara Kristoffersson: I Sverige avfärdades Ettore Sottsass till en början som hippie och modefluga.
Sara Kristoffersson: Svensk Forms utställning ”Fair Made” är ett av flera exempel på att den internationella trenden med moraliskt medveten design har nått Sverige.
Sara Kristoffersson: Den ”skandinaviska designen” lanserades som en motvikt till den totalitära modernismen.
Fashination på Moderna museet är främst en ytlig kavalkad av modeskapare och modefotografer.
Zandra Ahls och Emma Olssons nya bok ”Svensk Smak.