Logga in för en bättre upplevelse.
Pianotanterna i Wien dödskallemärkte Brahms små pianostycken, komponerade som tankedigra monologer.
Ett uruppförande som strålar i skiftande färger, vibrerar, andas – ja, tröstar.
Inget uttryck tycktes vara främmande för den tyske avantgardekompositören Bernd Alois Zimmermann.
Den franska pianisten Amandine Savary är dubbelaktuell på två olika skivor, den ena inspelad tillsammans med den lettiska violinisten Vineta Sareika.
Hur lät musiken på de gamla grekernas och romarnas tid?
Karismatisk på pulten ”lever” han musiken med yviga armrörelser och vibrerande händer.
Mötet mellan den amerikanska violinisten Jennifer Koh och den finska tonsättaren Kaija Saariaho ger stor musikalisk utdelning.
Mozart är hennes husgud men sopranen Edith Mathis, som fyllde 80 i år, har större bredd än så.
Bruchs g-mollkonsert har kallats den mest sensuella av alla 1800-talets stora violinkonserter.
”Tavlor på en utställning” kunde ha varit rubriken på inledningskonserten till årets tonsättarfestival i Konserthuset, där den 90-åriga skotskan Thea Musgrave hyllas.
Äktenskapet mellan ord och musik framstår som äkta och okonstlat i Debussys sånger.
En av världens främsta orkestrar gästar Stockholm men det är Håkan Hardenberger som blir medelpunkt i en trumpetkonsert med jazznära toner.
Efter den berömda ”Våroffer” komponerade Stravinskij 20 år senare ”Perséphone”.
Juvelerna i J S Bachs kantater är ariorna och duetterna.
Paul Hindemiths enskilt viktigaste vokalverk ges imponerande andlig resning av sopranen Juliane Banse och pianisten Martin Helmchen.
En unik box som nått världsrykte – här får Bruckners samlade symfonier sin rätta lyster.
Holländaren Peter Dijkstra som sedan 2007 varit Radiokörens chefsdirigent lämnar sin post med att dirigera Frank Martins ”Le vin herbé” (Trolldrycken), ett profant oratorium från 1938–1941 över Tristanlegenden.
Den autentiska ljudbilden och ett frimodigare anslag gör att det blir högre betyg till två finska musikers tolkning av Brahms sonater.
Wagner spökar, Zarah Leander och Goebbels dansar tango – allt kan hända i Anders Nilssons musik.
Nya äventyr uppstår nästan varje minut när Garrick Ohlsson framför Ferruccio Busonis monumentala pianokonsert.
Tonsättarparet Robert och Clara Schumann hyllas i den tredje konserten med Victoria Borisova-Ollas musik.
Tre aspekter av Beethoven förs fram när den österrikiske dirigenten Franz Welser-Möst dirigerar Filharmonikerna.
Man anar Jussi Björlings skugga i Michael Weinius sång, en av topparna under romansaftonen där även Katarina Karnéus strör kulturellt guld med sina tolkningar av Mahlers lieder.
Kurt Atterbergs cellokonsert blir ännu en triumf för Jakob Koranyi, som framför det Griegdoftande verket med fullständig lidelse.
Kammarmusiken står ut i den numera bortglömde tonsättaren Åke Uddéns produktion.
För Luther var kunskaper i musik ett grundläggande värde och han skrev dussintals lieder för kyrkans högtider.
Det nationella fick sitt under Berwaldhallens festkväll till Finlands 100-årsjubileum.
Årets Tonsättarfestival ägnas österrikaren HK Gruber.
Esoterisk musik präglad av seriositet, ofta samlad i korta satser och med expressiva ord – det är särmärke för ungraren György Kurtág.
Vid två utsålda konserter i lördags uruppfördes den svenske tonsättaren Jacob Mühlrads körverk ”Kaddish”, en erinran om Förintelsen, där formen ansluter till den judiska bönen med samma namn.
Årets ”Rising star” i konsertvärlden, altviolinisten Ellen Nisbeth, skivdebuterar med brittiska tonsättare och särskilt Benjamin Britten.
Anna och Ines Walachowski spelar Brahms som om deras fyra händer styrdes av samma hjärna i en poetisk och organisk tolkning.
Den högdramatiska sopranen Iréne Theorin laddar Strauss kvinnoroller med såväl nekrofil erotik som hat och hämnd.
Avsked och längtan är teman när mezzon Ann Hallenberg efter decennier åter framträder i Konserthuset.
Norrbotten Neo gör nedslag i Anders Eliassons mogna skapande.
Verket ”Crazy diamond” med solisten Jakob Koranyis ömsinta cello blev kvällens mest drabbande inslag när tonsättarweekend med Albert Schnelzer invigdes.
Den fabulösa kinesiska pianisten Yuja Wang framhåller intimiteten som det väsentliga i musiken.
Brahms attraktiva orkesterserenader hörs sällan i live i Stockholm.
Brahms med resning och Dvorák med klarhet, samt brittiska Sally Beamish med ett arkaiskt tonsatt hjältedåd – SvD:s Lars Hedblad fick en intrycksmättad kväll på Konserthuset.
Helen Grimes nya violinkonsert är inte helt lätt att få grepp om.
Janine Jansens långa relation med Brahms violinkonsert gav både djävlar anamma och stilla magi åt årets Nobelkonsert, skriver Lars Hedblad.
Mexikanska dirigenten Alondra de la Parra satte tonen för denna klangligt exotiska fredagskonsert där verk av Leonard Bernstein, Heitor Villa-Lobos och Tobias Broström garanterade hög feelgoodfaktor.
Den australiska dirigenten Simone Young går tillbaka till de urversioner som finns av Bruckners symfonier.
Ungdomsverk präglade kvällen med Simone Young, världsberömd australisk dirigent som för första gången ledde Filharmonikerna i Konserthuset.
Hastigt och lustigt är den ambitiösa festivalen O/Modernt inne på sjätte säsongen.
Concentus Musicus från Wien garanterar att det blir en festlig, dansant och välljudande inledning på femtonde upplagan av Stockholm Early Music Festival.
Makedoniern Simon Trpceski är en utmärkt Chopinpianist, synd bara att han inte gjort fler skivinspelningar av denne tonsättare.
Med symfonierna 2 & 6 samt 4 & 5 avslutas skivbolaget Dacapos inspelning av Per Nörgårds åtta symfonier.
Stort intresse var det för denna säsongsfinal i Konserthusets romansserie.
Efter att ha gjort Schuberts violinsonater på skiva med pianisten Piers Lane går den brittiska violinisten Tasmin Little vidare med Beethovens violinsonater.