Logga in för en bättre upplevelse.
Katarina Wadstein MacLeod: Därför behöver alla se Anna Bobergs målningar från Lofoten.
Krocken mellan det framväxande moderna samhället och depressionens misär i USA blev våldsam.
Åtta våningar upp på Whitney i New York får Carmen Herrera sitt 101-åriga livs första stora museiutställning.
Man kan läsa av Agnes Martins envist egensinniga verk som ett lyckat försök att upphäva gränsen mellan teckning och måleri.
Katarina Wadstein MacLeod: Konstnärsparet Unica Zürn och Hans Bellmers liv skuggades av både personliga och historiska tragedier.
Lena Svedbergs teckningar tar oss tillbaka till ett politiskt orienterat 1960-tal.
Glömskan hänger i form av veckat, svart gummi på en enkel stålgalge.
Det gör ont i ryggen bara att se kvinnan som plockar musslor.
50 år av humor och allvar, självupptaget och samhällskritiskt – på Färgfabriken blir Carl-Johan De Geers paradoxer till en vital exposé över en konstnär i tiden.
När Kulturhuset tar ett grepp om politiska tendenser i konsten är det revolt, rött och 60-tal.
Det är lätt att beskriva vad Siobhán Hapaskas skulpturer består av, till exempel fårull, koppar, glasfiber, aluminium, engelsk ek, björk, kokosnötter, silverlod, bomullsväv.
”Det är klart att jag är nöjd”, säger den amerikanska konstnären Carrie Mae Weems i en intervju.
GRÄVANDE I ett filmarkiv i Afghanistan hittar konstnären Goshka Macuga rullar med erotiska och våldsamma scener.
I ett fotografi beundrar en grupp människor en antik skulptur.
Christian Anderssons utställning börjar med en trasig pall i galleriets första rum och slutar med en felparkerad vit skåpbil.
”Ahaaw, love to love you, baby.”
NÄTVERK Annica Karlsson Rixons porträtt i möte med Skagenmålarna pekar på betydelsen av konstnärers nätverk.
I filmen ”5-9” glider Ulf Lundins kamera över fasaden till ett kontorskomplex liksom över dygnet.
Musikinstrument i måleriet kan vara ett intyg på sofistikation och smak, andra gånger metaforer för romantik eller sexuella tjänster.
SAMTIDA Julia Beck talar genom sitt landskapsmåleri, presentationen av Eva Bonnier handlar lika mycket om hennes liv.
ATT VÅNDAS Den brittiske konstnären Steve McQueen ryggar inte för det svåra, oavsett om det handlar om konstvärlden, personliga tragedier eller världspolitik.
UNDERSÖKNING Konsten kan aldrig befrias från strukturerna den ingår i.
LEK PÅ ALLVAR Barnen går som en röd tråd genom utställningen på Tensta konsthall.
HISNANDE Donald Judds gigantiska installationer saknar motsvarighet i den moderna konsten och har förvandlat den övergivna militärstaden Marfa i Texas till ett konstcentrum.
En kvinna berättar om att inte kunna bli gravid: ”snart fyller jag 38 och en ägglossningsdag till”.
Tre nyfödingar sover på varsitt podium, iklädda balettkjolar och med lösögonfransar.
Ett av Ferhat Özgürs fotografier har den enkla titeln ”Mum 2056/2011”.
I en installation av Anna Berglind droppar vatten högljutt ner i stilrena vattenbad, men det är inte från ett regn eller en läcka utan sjukhussalens livgivande droppmaskin.
Hans Jörgen Johansens storskaliga fotografier av landskap är drömska.
En invasion av rött, blått och vitt, stars and stripes, har landat på Bonniers konsthall.
VÄRDIGA Elizabeth Prices Turnerprisvinnande apokalyptiska video är smart och cool, men Luke Fowlers långa psykiatridokumentär känns som det mest angelägna verket bland de fyra finalisterna.
INBÄDDAD KRITIK Subtila verk, performance och högljudda protester samsas i en utställning som säger en hel hel om svårigheten att uttrycka det man vill i Kina.
MÅLERI Helene Schjerfbeck Prins Eugens Waldemarsudde, t o m 23 februari 2013
I en intervju har Felix Gmelin sagt att när han målar slarvigt ger det konsten en annan betydelse.
Genom Katarzyna Kozyras foto- och videoverk har vi fått se hennes kropp
HYLLNING Moderna museet i Malmö har vida ramar för ”Supersurrealismen”.
Titeln ”In Flux” på Maria Fribergs utställning på Fotografiska anger att allt är i förändring.
MÅNGTYDIGT Såväl hos Jan Groth som hos Simryn Gill får man möta det som är lätt att missa.
I Explosion på Moderna Museet förvandlas stillsamt måleri till våldsamma aktioner.
Helena Blomqvists fotografier är fyllda av berättelser och beskrivs ofta genom sina referenser till fablernas värld, kristendomens symboler och konsthistoriska motiv.
Det är ett svårnavigerat fält, karikatyrer.
Det finns något lockande i att titta in någons hem, en kittling att upptäcka något undangömt.
“Det är alltid de friska som bestämmer” säger en av patienterna i Catharina Gotbys prisbelönta fotobok Evigt brinnande liv.
LIV OCH DÖD Eija-Liisa Ahtila tvingar oss att se det vi helst vill vända ryggen.
I Eddie Figges till formatet lilla verk med titeln Afton, midsommar, våld (1968), ryms stora frågor.
Från barnkulturen är vi välbekanta med djur som antar mänskliga utryck för att närma sig det svåra och viktiga i livet, som orättvisa, utanförskap, förlust eller miljöförstöring.
Den brasilianska konstnären Lygia Papes liv och verk sträcker sig från ett bossanova-stänkt Rio de Janeiro på 1950-talet till den globala konstscenen på 2000- talet.
Gerhard Richter är en av de mest kända europeiska konstnärerna, verksam från 1950-talet fram till idag.