Logga in för en bättre upplevelse.
Karoline Eriksson: Men bara guldpalmsvinnaren Jusitne Triet prisades överhuvudtaget.
Karoline Eriksson: Alla överens om vem som vinner Cannes finaste pris i år.
Karoline Eriksson: Kvinnor skrek förtjust när han och Maiwenn skred in i festivalpalatset.
Indonesiska ”Innan, nu och då” är en film att svepas med av.
Det är inte okomplicerat men ”Dalva” handlar framförallt om hopp och läkning.
Svenska dramat ”Bullets” är både lovvärd och stereotyp.
”Rebel” skildrar terrororganisationen inifrån.
”Butiken” är en vass dystopi om de fria marknadskrafternas mörker.
”Fucking Bornholm” är en Östlundsk resekomedi.
Högsta betyg till det angelägna, belgiska dramat ”Close”.
I ”Exodus” skildras en otippad vänskap mellan flykting och smugglare.
Franska ”En vacker dag...” skildrar en pappas demens.
Carl XVI Gustaf framstår som en godmodig men motvillig monark.
Trafficking-filmen ”Dogborn” har vissa Tarantinokvaliteter.
”En dag kommer allt det här bli ditt” har både humor och svärta.
Karoline Eriksson: Juryn var tydlig – men snålt att ett annat mästerverk fick nöja sig med ett pris.
”Padeldrömmar” är slapp men inte utan höjdpunkter
”Holy spider” är kusligt vältajmad med protesterna i Iran.
Hanks ”Otto” inte lika kolerisk som Lassgårds ”Ove”.
Här är årets tio absolut bästa tv-serier enligt SvD:s kritiker.
Lysande psykologisk thriller favorit hos SvD:s kritiker.
Är det etiskt att låta unga från förorterna spela schabloner av sig själva?
Alejandro González Iñárritus ”Bardo” glider mellan realism, dröm och fiktiv dokumentär.
Fantastiska filmbilder i knivskarp 3D: ”Avatar: The way of water” uppfyller kravspecifikationen.
Trots det brännande ämnet är ”Emancipation” ganska lättglömd.
”Länge leve Bonusfamiljen” får lägsta möjliga betyg av SvD:s recensent.
Det positiva i ”The woman king” skyms av hur filmen ställer sig till historiska fakta.
Börjar undra vad de sörjande Japanerna tycker om ihoppusslandet.
Tarik Saleh skildrar intriger i sunni-islams högsta krets.
”Is that black enough for you?!?” är egentligen mer än någon kan begära.
Nattryttarna: Lätt att tro på Jonas Karlsson som slipad manipulatör.
”The playlist”: Svårt att känna sympati för kufen Ek och stekaren Lorentzon.
Det bekanta ljudet dyker upp när du minst anar det.
Dorsin är fantastisk som app-miljonär i ”Triangle of sadness”.
Demonerna framstår som ganska beskedliga i filmatiseringen av Alex Schulmans bok.
Danny Boyles gäng har inte nyanserna för att skildra Sex Pistols uppgång och fall.
Greppet håller för en kortfilm – men inte för en hel biofilm.
”Playground” är en drabbande och otroligt formstark uppväxtskildring.
Austin Butler rör sig och låter precis som ”The king of rock and roll”.
En ung, vilsen man blir förälskad i en äldre upptagen kvinna som sänder ut dubbla signaler.
Ett klart sevärt triangeldrama om den unga Elizabeth.
Karoline Eriksson: Ruben Östlund fick världens kanske mest prestigefyllda filmpris.
Karoline Eriksson: ”Rekordår” för svensk film på årets festival i Cannes.
Karoline Eriksson: En hisnande reklamkupp stal showen när stjärnorna intog röda mattan.
Ett särskilt grepp gör ”Diorama” unik – men engangemanget är svårfångat.
Offren sätts i centrum i ”Shining girls” på Apple TV+.
”Memory box” kommer inte riktigt ner på djupet om krigets Libanon.
Henrik Schyffert driver med inredningshets och arbetslivets infantilisering i ”Vi i villa”.
”Excess will save us” är en komisk blandning av dokumentär och spelfilm.
Finska skräckfilmen ”Ruva” krossar idén om villaidyllen.