Logga in för en bättre upplevelse.
Roy Andersson-inspirerade ”Vintersaga” låter åskådaren få syn på sig själv.
Bedrövligt att se skådespelare skämma ut sig i ”Konferensen”.
”Min enastånde mamma” är en epokfilm utan inspiration.
”Kärlek & avund” skildrar ett triangeldrama i Paris.
Elvis barnbarns filmdebut är både vacker och angelägen.
Jon Asp: Sverige har fått ytterligare en stjärna på filmhimlen.
”Normale”, om en dysfunktionell familj, är knappast normal.
I ”The good driver” försöker Ivan vara en god människa.
”Minnas Paris” handlar om Mia som överlevde attackerna 2015.
”Världens lyckligaste man” utforskar människors trauman.
”Eo” är en hänförande film om vår värld.
”R.M.N - kall vinter” skildrar en lokalbefolkning i Rumänien.
I ”Touching freedom” följer vi Hussein och Jenkidar i Syrien 2014.
Poetiskt om dödsdrift och motorcyklar i ”Rodeo”.
I ”Tack för senast” finns inte en tillstymmelse till vuxet samtal.
”Otroligt men sant” är en kuriös fransk dramakomedi.
Lysande psykologisk thriller favorit hos SvD:s kritiker.
Kanske att kidsen gillar boogie woogie bättre än blues.
Jon Asp: Därför har så många fastnat för denna radikala uppvisning i odramatiskt skeende.
Det är vackert som tanke, men det finns problem i ”Hilma”.
Inget tycks kunna liva upp tillvaron i ”Vortex”.
Falskspel på hög nivå: Dramaturgin följer sportvärlden – tvära kast mellan vinst och förlust.
Vulkanologerna Maurice och Katia Kraffts öde fascinerar i dokumentären ”Fire of love”.
Film om Förintelsen – och om att leva med ett arv man inte själv har upplevt.
Den dominante fadern och den oförlösta kvinnan.
Cannes-prisade ”Frigörelsen” känns angelägen trots svårt ämne.
”Fabian – berättelsen om en moralist” är underhållande och välspelad.
Så bra är Hamaguchis biofilm ”Tillfälligheter och fantasier”.
Korthuggna scener och ojämn dialog. SVT-serien ”Lea” övertygar inte.
Gabi funderar på sin könstillhörighet – måste man vara som alla andra?
Regissörens Oscarsvinnande drama får högsta betyg.
Skejtaren Ali Boulala hade hela världen för sina fötter innan han sumpade allt.
Nadine Hweng och Nelly Vos-Mousset möttes i koncentrationslägret Ravensbrück.
Fotot det enda som övertygar i svensk Netflix-action.
Stå ut med naturromantiken – belöningen är absolut skönhet.
Iransk roadmovie imponerar.
Anne vill göra abort men får ingen hjälp.
Tomas Alfredsons ”Alfons”-filmer är en motståndsakt mot tidens gång.
Vems mörka hjärta är det egentligen vi ser?
Ur spår: Slirig film om ofrivillig barnlöshet – som spårar ur.
”Balladen om en vit ko” är inte finstilt – men relevant.
Drömmen om att topprenovera och sälja dyrt blir mardröm.
Det socialrealistiska dramat ”Luzzu” är enahanda dramatiserad och saknar kontur.
Men kanske är ”Guds hand” viktigare för regissören än dess publik?
Regissören känner sin hemstad och dess invånare.
”Martin Eden” verkar klassisk men visar sig snart vara originell.
Tryne Dyrholm i huvudrollen är ”Drottning Margareta”s stora behållning.
Tittaren må ha sett det förut – men scener presenteras med sevärd styrka.
Har en hög lägstanivå men hanteras med för slapp hand.
Film om förlust riskerar att lämna åskådaren tom.