Logga in för en bättre upplevelse.
”Vi är lyckliga på gränsen till eufori”, säger Mikael Wiehe.
”Roligt att så många är här!”
I höstas blev Andreas Hourdakis omnämnd i tidskriften London Jazz News som en av de mest förnämliga inom europeisk gitarrjazz; det var i egenskap av gästmusiker på pianisten Daniel Karlssons trioskiva ”Fusion for fish”, sedermera belönad med en Grammis.
Fyra bröder i en jazzkvartett – redan det är någonting ovanligt.
Pianisten Thelonious Monk (1917-1982) är den kanske mest excentriske jazzmusikern och kompositören någonsin.
När Anders Persson inleder konserten med afrikanska rytmer på pianot, låter det som sydafrikansk kwelajazz.
Det bildas lite större jazzgrupper i Sverige.
Kiosk är en nybildad kvartett där var och en av medlemmarna komponerar.
Det börjar med en lite trevande framåtrörelse som finner en fastare form när trumpetaren Jan Allan sluter an.
Det är med euforisk glädje som festivalgeneralen Lena Åberg Frisk presenterar Wayne Shorter Quartet.
Rigmor Gustafsson har fått den hedersamma uppgiften att inviga årets jazzfestival.
Splendors tredje skiva är en dubbelvinyl med tolv spår.
Trioskivan ”Fusion for fish” inleds med en kort introduktion av kosmisk karaktär.
Helgens tre stora musikfestivaler bygger alla sin profil kring samhälls- och miljöfrågor.
En gitarrhjälte är på ingång.
Sven-Bertil Taube träder in på scenen till den sedvanliga entrélåten ”Fritiof Anderssons paradmarsch”.
”Who wants ice-cream?”
Han kommer in på scenen med lätta steg, i virkad mössa och rutiga byxor.
Förra våren kom den polske trumpetaren Tomasz Stanko med dubbel-cd:n ”Wislawa” som i år belönades med ett stort pris i en omröstning bland tyskspråkiga europeiska musikjournalister.
Lina Nyberg får årets Lars Gullin-pris i egenskap av kompositör, arrangör och textförfattare och för sitt ”öppna sinne och sin förmåga att utforska den musikaliska terrängen med rösten som instrument”.
”Andra sånger av Vladimir Vysotskij och hans vänner” är underrubriken till Fria Proteaterns föreställning med sånger av Vysotskij, Bulat Okudzjava, Sergej Jesenin, Aleksander Vertinskij med flera.
Cecilia Persson är en jazzpianist med klangfärg, och ett stort stipendium ur Bert Levins fond har möjliggjort skivan ”Open rein” med en större grupp.
Premiär för ett projekt som kommer att bli superbra när det riktigt har landat.
”Den där osannolikt ljusa och unika rösten, som liksom dallrade högt oppe i skyn och ju var ett magiskt komplement till en annan målarpoets djupa baryton i samma gäng”.
Upptakten är lekfull gatusamba.
För nästan 30 år sedan var saxofonisten Wayne Shorter på Fasching med en oktett där två mycket unga kvinnor ingick, och det på instrument som var ovanliga för kvinnor.
Avishai Cohen slog ner som en bomb på Skeppsholmens jazzfestival sommaren 2006 och har alltsedan dess en stor och hängiven publik i Sverige.
När Jonas Kullhammar Quartet skivdebuterade hösten 2000, mottog 22-årige saxofonisten Jonas Kullhammar 10000 kronor av jazzriksförbundet.
Duon Palle Danielsson och Christian Spering slår an tonen; två kontrabasister strålar samman i ett möte med olika förtecken, alltifrån humor till stillsamt vemod.
Tenorsaxofonisten Gilbert Holmström skivdebuterade med ”Utan misstankar” 1965, samma år som The Beatles kom med ”Help” och ”Rubber soul”.
”Här är den sköna sommar” ...
Filharmonikerna inleder med ett stillsamt vemod.
När Maggi Olin slår an på flygeln är det jazzen som för talan.
Rebellisk spretig bebop och linjär impressionism, inom de ytterligheterna verkar Alberto Pinton.
Marc Johnson öppnar kvällen med några eftersinnande toner på kontrabasen, sedan går det över i ett vitalt ensemblespel.
Tidig musik har en självklarhet bortom musikförlagens krav, och Bach har inspirerat exempelvis Benny Goodman och Heitor Villa-Lobos.
Jazz med osviklig autenticitet och ett organiskt växande energiflöde, bortom den akademiska plogfåran.
En oktett med fem blåsare, piano, bas och trummor i skickligt ensemblespel, i något av ett stafettlopp.
Teresa Salgueiro ser sin konsert som ett hus dit publiken är inbjuden.
En stjärnspäckad kvartett från New York – saxofonisten Dave Liebman är ”Grabben från Brooklyn” (så heter en film med den unge Danny Kaye), idag en man i sextioårsåldern liksom medmusikerna i kvartetten.
Fredrik Nordström på altsaxofon omgiven av kontrabas, trummor och stråktrio – min tanke går till hur Piazzolla omformade tangon till symfonisk musik med bandoneon.
Jazzfestivalen går mot sitt slut med två kvinnliga profiler, båda pianister som har känsla för rytm.
Norske saxofonisten Marius Neset har kommit med sin andra skiva Golden Xplosion.
Kvinnor som komponerar och arrangerar för storband hör inte till det mest vanliga.
Trio Med Trumpet – så var namnet tänkt innan pianisten Bengt Hallberg föreslog en översättning till latin.
Basisten Dave Holland gjorde braksuccé med sin pinfärska kvartett Prism för ett par veckor sedan på jazzfestivalen i Ottawa.
En knapp timme före konserten kommer regnet.
Tala om svensk jazz stadd i utveckling, befriad från akademiskt tvång, inspirerad, djärv, vital.
Den israeliske jazzbasisten Avishai Cohen slog ner som en bomb på Skeppsholmens jazzfestival sommaren 2006.
Debutskivan Nacka Forum (2002) blev en av Moserobies största framgångar.