Logga in för en bättre upplevelse.
Guy Dammann: Bör man verkligen kunna söka upp vem som helst på nätet?
Guy Dammann: Det mellanmänskliga avståndet får aldrig bli det normala.
Guy Dammann: Operakonsten gestaltar ett mänskligt villkor – att vår identitet kanske bara en dröm
Guy Dammann: Ingen försöker sälja saker till mig.
Guy Dammann: Bland hennes elever fanns många av de allra mest betydelsefulla musikprofilerna.
Guy Dammann: Alan Gilbert, ny musikchef för Kungliga Operan, blir en viktig förkämpe för operans ställning i ett land som ofta tycks underskatta den utomordentliga operatalang som hör hemma här.
Guy Dammann: Varför slutade jag spela piano?
Guy Dammann: Årstidens mörker kan leda till förödande konsekvenser för en operabesökare.
Guy Dammann: Att höra sig för om vad andra andra vill är självklart inte fel.
Guy Dammann: Han ansågs ha skapat mästerverk.
Guy Dammann: Att bli döv var ett hårt öde för Beethoven.
Andra satsen i Philip Glass första violinkonsert är lika ljuvlig som oemotståndlig.
Guy Dammann: ”Människan är född fri och överallt är hon i bojor.”
Guy Dammann: Leonardo da Vincis märkliga musikinstrument var ett verktyg för att utforska världen – men när det används – nu 500 år efter att det uppfanns – är tonen närmast utomjordisk.
Guy Dammann: Branden i Notre-Dame fick mig att känna en outsäglig sorg.
Guy Dammann: Beethoven bråkade med allt och alla för att vi skulle förstå att det är tonsättaren som är ansvarig för musiken.
Guy Dammann: Av två musikaliska nyhetshändelser förra veckan fick den ena betydligt mycket större genomslag än den andra.
Guy Dammann: Ett storslaget verk som aldrig blir fullbordat – ska vi låta det vara som det är eller fullborda det som dess upphovsman inte mäktade med?
Guy Dammann: Under förra året diskuterades jämställdhet inom nästan alla kulturens områden – men inom den klassiska musikens värld var ganska tyst.
Guy Dammann: Kanske räcker det inte med musik för att rädda världen som Richard Wagner förespråkade.
Guy Dammann: En värld där man hela tiden byter kläder med varandra, bråkar, blir sams och sedan osams igen, sjunger i stället för att prata, tjurar och orerar i märkliga poser.
Guy Dammann: Jag kräver ordning och reda!
Guy Dammann: Vacker musik står inte utanför verkligheten.
Guy Dammann: ”Musiken har sitt eget språk – den behöver inga ord”.
Guy Dammann: Oavsett om det gäller anfall eller försvar är dagens svenska militär knappast oslagbara.
Guy Dammann: Kung Carl XVI Gustaf skänker glans åt Birgit Nilsson-priset – och sällar sig därmed till andra musikaliska monarker genom historien.
Guy Dammann: Vivaldis sommarmusik har använts i så många sammanhang så ofta att det är lätt att glömma vilken fantastisk musik det faktiskt är.
Guy Dammann: När diskussionerna kring årets Melodifestival hotade ta knäcken på artikelförfattaren reste han till Island för att lyssna till Jón Leifs Edda-oratorium – en stormig gudasaga som kvickt blåser mello-luddet ur öronen.
Guy Dammann: Debussy dog för 100 år sedan.
Guy Dammann: Sverige har många operastjärnor i absolut världsklass – men varför uppmärksammas inte deras prestationer mer?
Stora sportevenemang omgärdas av djuplodande analyser och kunniga perspektiv på idrottares prestationer – men det är väldigt sällan kulturella bragder diskuteras på samma sätt.
Guy Dammann: Julens eget svar på marseljäsen, ”O helga natt”, är glansnumret under en riktig julgudstjänst.
Guy Dammann: En vecka varje år samlas musikvärldens visionärer i en nordengelsk stad som sett sina bästa dagar.
Guy Dammann: Vem var tonsättaren som Marcel Proust beskrev i ”På spaning efter den tid som flytt”?
Guy Dammann: Kanske är jag ute och cyklar, men är inte musik i grund och botten en social grej?
Kom i stämning inför ”Höstsonaten”.
Guy Dammann: Nyttan med musik får mycket uppmärksamhet.