Logga in för en bättre upplevelse.
Astrid Söderbergh Widding: Högre utbildning har en grundläggande betydelse för det demokratiska projektet.
Astrid Söderbergh Widding: Så gott som okänd för den breda publiken, legendarisk i cinefila kretsar.
Astrid Söderbergh Widding: Som få lyckades den polske filmregissören Krzysztof Kieslowski, som avled nyligen, ge kött åt abstrakta principer.
Astrid Söderbergh Widding: Fotot på Alan Kurdi är en påminnelse om bildmediets emotionella genomslagskraft – en genväg till empati som ofta också finns i filmer om flyktingars öden och utsatthet, i allt från klassikern ”Casablanca” till sf-filmen ”District 9” och den verklighetsnära ”In this world”.
Astrid Söderbergh Widding: Föreställningen att humaniora är i kris avvisas i en ny internationell rapport om den humanistiska forskningens ställning.
En serbisk före detta gangster, ärrad hjälte från inbördeskriget, står i begrepp att gifta om sig.
Året var 1967 när den chilenska sångerskan Violeta Parra för egen hand slutade sitt liv, knappt 50 år gammal.
Nog har vi sett det förut på film: ung muslimsk flicka träffar kristen pojke.
Är Omar Raddad oskyldig?
”Ingen dag utan Olof Palme”.
Kan man tänka sig en mer intetsägande titel än den svenska översättning som franska regissören och skådespelerskan Julie Delpys senaste film Le Skylab begåvats med?
En by någonstans i Nordafrika, uppe i bergen.
Franske Pierre Schoellers flerfaldigt Césarbelönade film Ministern heter egentligen L’Exercice de l’Etat, något i stil med ”Att utöva statskonst”.
Det är ingen slump att belgiske Michael R Roskams regidebut Bullhead till större delen utspelas i halvdunkel.
Att Värmlandskonstnären Lars Lerin är en av de främsta akvarellisterna i Norden står klart, inte minst efter hans stora utställning på Waldemarsudde 2008.
Ett grekiskt drama, säger Elin Klinga om sin roll i Shaker K Tahrers långfilmsdebut.
FILMLIV Pengar är ett återkommande problem i Tarkovskijs dagboksanteckningar, liksom familjens hälsa och sovjetisk byråkrati.
Behövs verkligen ännu en film på temat Nazityskland?
Tjena kompis!
Astrid Söderbergh Widding: Filmregissören Theo Angelopoulos bildspråk liknade inget annat.
Så var det dags igen efter 13 år.
År 1988 gjorde Suzanne Khardalian och PeÅ Holmquist den Guldbaggebelönade filmen Tillbaka till Ararat, om det armeniska folkmordet 1915.
Astrid Söderbergh Widding: RUNDGÅNG.
Drama Någon annanstans i Sverige Regi: Kjell-Åke Andersson 1 TIM 38 MIN.
Astrid Söderbergh Widding: SKOLAN.
Astrid Söderbergh Widding: TABLÅBUNDET.
Astrid Söderbergh Widding: STIEG LARSSON.
Astrid Söderbergh Widding: ATT LAGA ETT BARN Programmen om barn som föds utan armar eller ben håller lyssnaren i ett järngrepp.
Astrid Söderbergh Widding: MEDIALIZED Att kritisk granskning och ifrågasättande är bästa hållningen gentemot medier påminner UR:s nya serie om, på ett både pedagogiskt och tydligt sätt.
Norska filmen Huvudjägarna baseras på Jo Nesbøs succéroman.
Astrid Söderbergh Widding: Downton Abbey är storslagen och välspelad, och det är fascinerande vilken central roll själva huset har.
Astrid Söderbergh Widding: ANNO 1790 Den historiska polisserien Anno 1790 är välgjord om än med lite tungfotad dialog.
Östra station i Stockholm är en närmast legendarisk plats både för järnvägsentusiaster och arkitekturvänner.
Astrid Söderbergh Widding: MEDIEDREV Den gångna veckans Juholtbevakning ger forskarna i drevjournalistik nytt material att skärskåda.
romantisk komedi Franska nerver (Les émotifs anonymes) Regi: Jean-Pierre Améris 1 tim 20 min.
En ung kvinna, Angélique, får av misstag jobb på en chokladfabrik på nedåtgående, vars direktör, Jean-René, är så hämmad att han bland mycket annat inte klarar av att säga nej.
Astrid Söderbergh Widding: Autentiska arkivbilder räcker inte alltid för att göra ett dokumentärt skeende begripligt.
Astrid Söderbergh Widding: MEDIESVERIGE.
Astrid Söderbergh Widding: LITTERATUR.
Astrid Söderbergh Widding: FÅNGE I TIO ÅR.
Kvinna söker man i kontaktannons.
Astrid Söderbergh Widding: 11 SEPTEMBER.
Det hela tycks börja på behörigt avstånd.
Astrid Söderbergh Widding: NÄTKOMMENTARER.
Astrid Söderbergh Widding: BALTIKUM.
Astrid Söderbergh Widding: REBELL.
Astrid Söderbergh Widding: Karl Ove Knausgårds Sommarprogram blev en av de första litterära gestaltningarna med utgångspunkt i ”Norges svarta dag”, en skildring som gav ett nytt perspektiv.
Paris, 60-tal.
Astrid Söderbergh Widding: LJUDLÖST.