X
Annons
X

Autobahn

Säg den Mercedes-, Audi- eller BMW-förare som inte vid åsynen av en alldeles tom autobahn känner sig som motorvägens konung. Clemens Poellinger sätter sig bakom ratten i Berlin och följer autobahn nummer nio på en resa genom den europeiska närhistorien.

För många förare av premiumbilar är autobahn inte bara en transportsträcka utan även en lekplats. I upp till 200 kilometer i timmen är det lätt att känna förhöjd livskänsla som härskare över många hästkrafter. För andra är Europas tätaste motorvägsnät ett provocerande monument över en resurs- och energislösande livsstil som passerat sitt historiska bäst föredatum. För plågade boende utmed vägarna är autobahn synonymt med en evig bullermatta. För de flesta är den vardag, en transportsträcka till jobbet, en arbetsplats sedd från en förarhytt, från ett vägarbete eller från kassan på en vägkrog.

För mig är den också ett barndomsminne. En nostalgiskt laddad symbol för pulserande modernitet under en tid när trafiken i Sverige tragglade sig fram i en långsam konvoj genom glest befolkade samhällen för att efter en halv evighet nå Stockholm, en civilisationens ballong svävande högt uppe i skogen med E4:an som snöre fastknutet i Europa.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X