Annons
X
Annons
X

Auktion – samtidskonst från olika världar

Dags för auktionshusens försäljning av samtidskonst. SvD Konstliv träffar Bukowskis expert Lena Nytén för att prata om två konstverk som inte kunde vara mer olika.

Av SvD
Konstliv
Malick Sidibé, ”Regardez moi”.
Malick Sidibé, ”Regardez moi”. Foto: Malick Sidibé / Bukowskis

Ett litet år skiljer amerikanen Ed Ruscha, född 1937, och Maliern Malick Sidibé (1936-2016) åt. På Bukowskis Contemporary har verk av dem hamnat i samma auktion. Ruscha i den övre delen av prisspektrat med utropspriset 800 000 – en miljon kronor för verket ”The end #87”, Sidibé i den undre med utropspriset 30-35 000 kronor för det fina fotografiet ”Regardez Moi”.

De båda närmade sig konsten från helt olika håll. Filmentusiasten Ed Ruscha flyttade 1956 från Oklahoma till Los Angeles och började på konstskola. Emellanåt försörjde han sig som skyltmålare och handmålade bokstäver spelar alltjämt en stor roll i hans konstnärskap. Ruscha är ett av de riktigt stora namnen inom popkonsten och dess efterföljd.

Malick Sidibé var under uppväxten boskapsherde i sin hemby på landsbygden i Mali innan han kom till huvudstaden Bamako för att gå på konstskola. Snart nog började han som assistent åt en fotograf och öppnade så småningom ”Studio Malick”. Dit kom Bamakos unga och hippa i början av 60-talet för att låta sig fotograferas. Flera decennier senare gjorde Sidibés bilder av det unga, optimistiska och nyligen självständiga Afrika internationell sensation och ställdes ut i väst.

Annons
X

Annons

Malick Sidibé, ”Regardez moi”.

Foto: Malick Sidibé / Bukowskis Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X