Kommentar

Elise Karlsson:Augustpris till ny generation

Elise Karlsson

Är det ett generationsskifte på gång i den svenska litteraturen? Ja, åtminstone om man dömer av vilka som nominerats till årets Augustpris. Visserligen återfinner vi här några författare med längre verkslistor bakom sig, men flera av de mest intressanta namnen hör till de nyare i den svenska litterära floran.

Publicerad
Din bok initierade en debatt om fiktiva biografier om historiska personer, hur ser du på kritiken mot dig? 
–Det är lite egendomligt allting, debatten i SvD var inte på någon högre nivå direkt. Jag förstår inte riktigt kritiken. De flesta läsare som fått boken i händerna har inte haft problem med att läsa det som står på försättsbladet, att det är en roman. Syftet med att blanda in lögn i sanningen är att komma ännu närmare sanningen. 
 Hur ser du på dina chanser att vinna Augustpriset igen? 
–Absolut ingen aning. Bara det faktum att jag vunnit tidigare talar inte direkt för att jag vinner den här gången, men man vet aldrig.

Din bok initierade en debatt om fiktiva biografier om historiska personer, hur ser du på kritiken mot dig? –Det är lite egendomligt allting, debatten i SvD var inte på någon högre nivå direkt. Jag förstår inte riktigt kritiken. De flesta läsare som fått boken i händerna har inte haft problem med att läsa det som står på försättsbladet, att det är en roman. Syftet med att blanda in lögn i sanningen är att komma ännu närmare sanningen. Hur ser du på dina chanser att vinna Augustpriset igen? –Absolut ingen aning. Bara det faktum att jag vunnit tidigare talar inte direkt för att jag vinner den här gången, men man vet aldrig.

Vad kände du när du fick veta att du nominerats? 
–Jag blev jätteförvånad i och med att jag haft fullt upp med att debutera och förhålla mig till bokbranschen i sig. 
 Vad betyder det för ditt författarskap? 
–Jag vet inte om det betyder något för mig som skrivande person, för där är man ju den man är och har sina ambitioner som jag inte tror förändras av priser. 
 Juryn beskriver din bok som arkaisk, otäck och vacker. Kommentar? 
–Läsaren har alltid rätt. Jag hade inte en tanke att den skulle vara otäck när jag skrev en, sedan kanske den blev det.

Vad kände du när du fick veta att du nominerats? –Jag blev jätteförvånad i och med att jag haft fullt upp med att debutera och förhålla mig till bokbranschen i sig. Vad betyder det för ditt författarskap? –Jag vet inte om det betyder något för mig som skrivande person, för där är man ju den man är och har sina ambitioner som jag inte tror förändras av priser. Juryn beskriver din bok som arkaisk, otäck och vacker. Kommentar? –Läsaren har alltid rätt. Jag hade inte en tanke att den skulle vara otäck när jag skrev en, sedan kanske den blev det.

Foto: TOMAS ONEBORG
Hur känns det att nomineras som debutant? 
–Det känns orimligt bra. Jag har suttit så länge med boken på min kammare, och ingen hade läst manus innan jag skickade in den, så det var svårt att bedöma kvaliteten. Men nu känns det superkul att få det erkännandet, att språket bär. 
 Varför är natur och fågelskådning temat i boken? 
–Jag gjorde karriär på helt andra sätt, så nådde jag en punkt. Jag tänkte att här går man på jorden och vet inte vad träden och fåglarna heter, så jag satte igång ett omfattande självbildningsprojekt. Sedan är fåglar också en tacksam bild av frihetslängtan och flyktbehov.

Hur känns det att nomineras som debutant? –Det känns orimligt bra. Jag har suttit så länge med boken på min kammare, och ingen hade läst manus innan jag skickade in den, så det var svårt att bedöma kvaliteten. Men nu känns det superkul att få det erkännandet, att språket bär. Varför är natur och fågelskådning temat i boken? –Jag gjorde karriär på helt andra sätt, så nådde jag en punkt. Jag tänkte att här går man på jorden och vet inte vad träden och fåglarna heter, så jag satte igång ett omfattande självbildningsprojekt. Sedan är fåglar också en tacksam bild av frihetslängtan och flyktbehov.

Foto: TOMAS ONEBORG
Är du årets obligatoriska poet? 
–Ja, det brukar vara en poet med som lite kuriosa. Om vi pratar travspråk är jag en 42-oddsare, de flesta ska nog galoppera på upploppet för att jag ska vinna. 
 Hur känns det att just ditt diktande nomineras? 
–Jag skriver deckare, kokböcker och novellsamlingar. Det är roligt att få vara med med en diktsamling eftersom poesin ligger mig varmt om hjärtat. 
 Varför dikta om en jordhög? 
–Jag stod i en jordhög, fick en existentiell kris, kastade spaden och började tänka vad som finns i en jordhög. Det är inte ett dött ting, där finns universum.

Är du årets obligatoriska poet? –Ja, det brukar vara en poet med som lite kuriosa. Om vi pratar travspråk är jag en 42-oddsare, de flesta ska nog galoppera på upploppet för att jag ska vinna. Hur känns det att just ditt diktande nomineras? –Jag skriver deckare, kokböcker och novellsamlingar. Det är roligt att få vara med med en diktsamling eftersom poesin ligger mig varmt om hjärtat. Varför dikta om en jordhög? –Jag stod i en jordhög, fick en existentiell kris, kastade spaden och började tänka vad som finns i en jordhög. Det är inte ett dött ting, där finns universum.

Foto: TOMAS ONEBORG
Vad betyder det att nomineras? 
–Som författare träffar man aldrig sina läsare egentligen, det känns som en respons. 
 Hur förhåller sig din Lacrimosa till Almqvists Tintomara? 
–Jag tänker mig att Tintomara var en verklig människa vars liv han skrivit en bok om, och hon är lite arg på honom för den sakens skull och vill berätta sin historia. 
 Väcker det könsöverskridande lika starka känslor idag som på Almqvists tid? 
–Kanske ännu mer nu, för att det är synligare, det väcker starka känslor. Jag tror inte att man tänkte så mycket på det på hans tid.

Vad betyder det att nomineras? –Som författare träffar man aldrig sina läsare egentligen, det känns som en respons. Hur förhåller sig din Lacrimosa till Almqvists Tintomara? –Jag tänker mig att Tintomara var en verklig människa vars liv han skrivit en bok om, och hon är lite arg på honom för den sakens skull och vill berätta sin historia. Väcker det könsöverskridande lika starka känslor idag som på Almqvists tid? –Kanske ännu mer nu, för att det är synligare, det väcker starka känslor. Jag tror inte att man tänkte så mycket på det på hans tid.

Foto: TOMAS ONEBORG
Augustnominerad redan med andra boken – är du en etablerad författare nu? 
–Ja, det får jag väl säga. Det känns väldigt kul förstås, det var väldigt otippat. 
Juryn kallar den en nattklubbstragedi, vad säger du om motiveringen? 
–Det var väldigt fint, det är så jag har tänkt på den också. Sedan vet jag inte om det enbart är en tragedi. Jag tycker att den är rätt hoppfull ändå. 
 Vad skulle det betyda att vinna priset? 
–Det vore naturligtvis ett erkännande av hög kaliber. Sedan är det soft med pengar, något annat kan man inte säga.

Augustnominerad redan med andra boken – är du en etablerad författare nu? –Ja, det får jag väl säga. Det känns väldigt kul förstås, det var väldigt otippat. Juryn kallar den en nattklubbstragedi, vad säger du om motiveringen? –Det var väldigt fint, det är så jag har tänkt på den också. Sedan vet jag inte om det enbart är en tragedi. Jag tycker att den är rätt hoppfull ändå. Vad skulle det betyda att vinna priset? –Det vore naturligtvis ett erkännande av hög kaliber. Sedan är det soft med pengar, något annat kan man inte säga.

Foto: TOMAS ONEBORG
Annons

Bland dem finns två 80-talister, Amanda Svensson som nominerats för sin andra bok Välkommen till den här världen och Carolina Fredriksson som nominerats för sin fantasifyllda debut Flod, om två utblottade barn som bor i en husvagn vid en flodbädd.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons