Annons

Attraktiv hybrid – bara att gratulera den som har råd

De klassiska BMW-njurarna, som utgör kylargrill, är på testbilen svärtade eftersom den har så kallad M-sportutrustning.
De klassiska BMW-njurarna, som utgör kylargrill, är på testbilen svärtade eftersom den har så kallad M-sportutrustning. Foto: Anders Wiklund/TT

BMW:s bilar är redan populära på den svenska tjänstebilsmarknaden och med en nyutvecklad laddhybrid lär inte det ändras. Nya 330e lockar med på papperet låg förbrukning och häftiga fartresurser. Det kan räcka även för att locka privatköpare.

Under strecket
Publicerad

Den andra generationen 3-serie med laddhybridteknik. Upp till 6,6 mil på eldrift ska nya 330e klara enligt BMW och att ladda upp till 80 procent ska ta 2,4 timmar med 3,7 kilowatts 230-voltsel.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 7

Här är förklaringen till laddhybridernas låga förbrukning i det officiella mätförfarandet: batteriet kan laddas med sladd, inte bara via förbränningsmotorn eller genom att ta vara på återvunnen bromskraftsenergi.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 2 av 7

Välkomponerade förarmiljöer är en paradgren för BMW, även om den här digitala instrumenteringen gränsar till överlast. Det går att ”släcka” delar av den för ett enklare utseende.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 3 av 7

Testbilens sportstolar med justerbara lår- och svankstöd kostar extra, liksom den fint utförda läderklädseln. Hög komfort och bra sidostöd.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 4 av 7
Bild 5 av 7
Foto: Mercedes-Benz/MediaPortal Daimler AGBild 6 av 7
Foto: VolvoBild 7 av 7

För några år sedan hade jag turen att hamna i exakt rätt flygplansstol. Bredvid mig satt nämligen en av de ansvariga för BMW:s chassiutveckling, en långvägare inom företaget. Vi var på väg till samma evenemang, han för att berätta om tekniken i den nya bil som jag skulle provköra.

Vi pratade om allt möjligt bilrelaterat, till exempel varför allt fler biltillverkare lägger så stor vikt vid att prova ut kommande modeller på den 20,8 kilometer långa och ytterst kniviga racerbanan Nürburgring i Tyskland. (Hans svar: ”En bil som fungerar i högt tempo runt ’Ringen’ fungerar på alla andra ställen också!”)

Annons
Annons
Annons