Annons
X
Annons
X

Åttondeklassare upptäckte lyriken – ger ut bok

Högstadieeleverna i Lillhagaskolan var inte särskilt imponerade av poesi, tills de själva fick prova på det. Nu ger de ut en bok där de beskriver vägen in i poesin och publicerar egna cut up-dikter.

Skolprojekt
Klass 9E på Lillhagaskolan i Nykvarn ger ut en bok om sina upplevelser av lyrik i klassrummet.
Klass 9E på Lillhagaskolan i Nykvarn ger ut en bok om sina upplevelser av lyrik i klassrummet. Foto: Ludvig Persson

Svenskläraren Maria Johansson hade precis genomfört sitt lyrikprojekt med åttondeklassarna i Lillhagaskolan när hon fick veta att Type & Tell, en digital självpubliceringstjänst, sökte samarbete med skolor. Hon hörde av sig till dem och resultatet blev boken "Lyrikens explosion – så gjorde vi" som snart kommer ut i fysisk form och som e-bok.

Marias elever som numera går i nian var minst sagt tveksamt inställda till poesi till en början.

– Jag var nog inte så speciellt intresserad, men ju mer vi jobbade med det och ju mer jag blev påtvingad att läsa kom jag på att det faktiskt var intressant och jag kunde hitta mig själv i vissa dikter, säger Kalle Lindberg, 15 år.

Annons
X

Han fastnade i synnerhet för Daniel Boyacioglus dikter som de både läste och lyssnade på.

– Det var ju Daniel som läste sina egna dikter och jag fick en bättre insikt i vad han menade med orden för man kunde höra på rösten hur han ville framföra det han skrivit, säger Kalle.

Motståndet mot att läsa och skriva poesi tror Maria dels beror på den låga status som lyriken har i Sverige i dag, med svikande försäljningssiffror och förlag som inte vågar satsa. Samtidigt finns det nya, starka röster som har gett lyriken ett uppsving i offentligheten. Poeter som Athena Farrokhzad, Daniel Boyacioglu och danska Yahya Hassan är unga och röststarka.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Jag ville öppna nya dörrar för eleverna, och även förnya mig själv. Jag har alltid jobbat med poesi, men frågan var hur man kan göra det på ett nytt och fräscht sätt. Jag ville blanda Athena Farrokhzad och Daniel Boyacioglu med Nils Ferlin och Dan Andersson, vad är det för röster och ord de använder? Få eleverna att förstå sammanhangen mellan texten och tiden, säger Maria Johansson.

    Det känns som att man gjort något bra och att man har något att vara stolt över.
    – Ronja, 15 år

    I klassrummet fick eleverna själva vara med och välja ut vilka poeter de skulle arbeta med, för att sedan ta reda på fakta om dem och bearbeta deras dikter på olika sätt. Bland annat fick de klippa isär dikter från poeterna och bygga en ny dikt utifrån originalorden. Metoden kallas "cut up-tekniken" och härstammar från dadaismen på 1920-talet.

    Ronja Hillstedt, 15 år tyckte att poesi var töntigt och verkade tråkigt, men när Maria väl hade dragit igång lyrikprojektet skiftade ointresset till det rakt motsatta.

    – Det var nog den roligaste terminen jag har haft! Maria gjorde lektionerna så roliga och man längtade till nästa lektion, säger Ronja Hillstedt.

    Hon valde att arbeta med några kapitel ur Athena Farrokhzads diktsamling "Vitsvit".

    – Jag tycker hon är väldigt annorlunda, hon stack ut ur mängden och hade väldigt starka åsikter. Jag kunde känna igen mig i många hennes meningar, och det var nog det som gjorde att jag fastnade för Athena och hennes ord, säger Ronja.

    Kalle Lindberg och Ronja Hillstedt går på Lillhagaskolan i Nykvarn utanför Södertälje.

    De har även haft gruppsamtal och diskuterat dikternas betydelse och upptäckt att det finns olika tolkningar.
    Gruppsamtalen som de kallar sitt eget "Mini-Babel"har de spelat in och tittat på efteråt.

    Kalle Lindberg valde Karin Boye och började med att läsa två av hennes dikter för att sedan klippa isär dem och bygga en egen dikt av orden.

    – Vi skrev även egna dikter som vi läste upp för varandra och sen gjorde vi en tolkning av Boyes dikter och diskuterade våra uppfattningar. Det var väldigt spännande, säger Kalle.

    Att publicera tankarna och dikterna i en bok tyckte Maria Johansson var ett bra sätt att ta skolarbetet ut i verkligheten.

    – Jag ville att de skulle reflektera över; för vems skull läser jag de här poesiböckerna? För vem skriver jag? Jag jobbar mycket med att samtala om läsningen och skrivandet, säger Maria.

    Boken som skickas till tryck sista veckan i maj innehåller elevernas egna cut up-dikter och reflektioner kring arbetet.

    – I första hand är det en bok från elev till elev, men jag har också skrivit lite om lärarrollen, vad som kan vara viktigt när man står inför att jobba med lyrik. Till exempel: hur man vänder man motståndet till något positivt? säger Maria Johansson.

    För Kalle och Ronja känns det snudd på overkligt att deras egna dikter och tankar snart finns i tryckt form för andra att läsa.

    – Jag hade aldrig trott det här! Det känns inte verkligt att vår lilla klass har gjort en bok. Men det känns som att man gjort något bra och att man har något att vara stolt över, säger Ronja.

    Kalle håller med:

    – I början trodde vi inte att det skulle bli så stort arbete som det blev, så det känns väldigt häftigt. Och det var liksom oväntat att vi som 15-åringar skulle intressera oss så pass mycket att vi skulle vilja berätta om vårt arbete.

    Annons

    Klass 9E på Lillhagaskolan i Nykvarn ger ut en bok om sina upplevelser av lyrik i klassrummet.

    Foto: Ludvig Persson Bild 1 av 3
    Bild 2 av 3

    Kalle Lindberg och Ronja Hillstedt går på Lillhagaskolan i Nykvarn utanför Södertälje.

    Bild 3 av 3
    Annons
    X
    Annons
    X