Attityd är huvudsaken

Hjälmlösa cyklister behöver lite hjälp på traven i form av snygg design. Det var utgångspunkten för ett designprojekt med målet att utveckla snyggare cykelhjälmar. Även trafikforskare pekar på behovet av hjälmar som folk inte anser är fula eller töntiga.

Under strecket
Publicerad
Annons

Vi vet att hjälm skyddar mot skallskador. Men alltför få använder dem.
– För den som vill ha en fartfull design finns massor att välja bland, men annars är utbudet klent, säger Lars Frick på Cykloteket i Stockholm.
Statistiken talar sitt tydliga språk. Minst 20 000 cyklister skadas årligen. 4 000 av dem så svårt att de måste läggas in på sjukhus, knappt hälften av dessa har drabbats av skallskador.
Med ökad hjälmanvändning skulle alltså skaderiskerna sjunka markant. Men varför använder då inte fler cykelhjälm?
– Många anger skäl som att det är fult eller ser töntigt ut, säger trafikforskaren Sixten Nolén, som i dagarna lägger fram sin avhandling om cykelhjälmsanvändningen i Sverige.

Han har kommit till slutsatsen att enda sättet att öka cykelhjälmsanvändningen är en nationell cykelhjälmslag. En sådan träder också i kraft vid nyår, men gäller bara barn och ungdomar upp till 15 år.
Men om orsaken att inte nyttja hjälm i så många fall är en ren utseendefråga, borde väl något göras åt designen på cykelhjälmarna. Visst, färgerna är många och utseendet ilsket sportigt, men de flesta använder cykeln i första hand som ett transportmedel och inte som ett träningsredskap. Och till kostymen eller klänningen känns det måttligt kul med en illröd avslutning med metallicglans. Den aerodynamiska utformningen blir då också snarare ett problem än en tillgång.
– Många väljer en skateboardhjälm istället. Det är mer attityd än en cykelhjälm, men ventilationen är betydligt sämre, säger Lars Frick.
Skateboardutövarna nyttjar helgjutna hjälmar, som till formen liknar en kruka från första världskriget. Ytan är ofta matt och enfärgat svart, den absolut vanligaste färgen. Men för den glatt trampande damen i övre medelåldern finns få eller inga alternativ till den sportiga looken och då blir hjälmen kvar under ett dammlager i garaget.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons