Annons

Att värna liv och säkerhet till sjöss väger tyngst

Att sjökrogar inte skulle tjäna lika mycket pengar om de inte får berusa båtförare är knappast ett stort eller långsiktigt problem, skriver artikelförfattarna.
Att sjökrogar inte skulle tjäna lika mycket pengar om de inte får berusa båtförare är knappast ett stort eller långsiktigt problem, skriver artikelförfattarna. Foto: ANDERS WIKLUND/SCANPIX
Under strecket
Publicerad

Den som dricker och sedan kör, oavsett om det är en bil på land eller en båt på vatten, utsätter sig själv och andra för risker som vi gemensamt i samhället har kommit fram till är oacceptabla. På land har vi sedan länge haft lagstiftning mot rattfylleri, som har skärpts med åren, i takt med ökad kunskap och minskad tolerans mot säkerhetsriskerna. Till sjöss har det tagit längre tid – men sedan ett antal år finns en sjöfyllerilag, som i fjol skärptes.

Och denna sjöfyllerilag uppfyller ett av lagstiftningens viktigaste kriterier: Den fungerar. Sjöpolisen kunde tidigare i sommar rapportera om hälften så många konstaterade fall av sjöfylleri. Det har blivit lugnare i skärgården, framför allt kring de tider då sjökrogarna stänger.

Annons
Annons
Annons