Annons
X
Annons
X

Att värna liv och säkerhet till sjöss väger tyngst

Att sjökrogar inte skulle tjäna lika mycket pengar om de inte får berusa båtförare är knappast ett stort eller långsiktigt problem, skriver artikelförfattarna.
Att sjökrogar inte skulle tjäna lika mycket pengar om de inte får berusa båtförare är knappast ett stort eller långsiktigt problem, skriver artikelförfattarna. Foto: ANDERS WIKLUND/SCANPIX

REPLIK | SJÖFYLLERI

Den som dricker och sedan kör, oavsett om det är en bil på land eller en båt på vatten, utsätter sig själv och andra för risker som vi gemensamt i samhället har kommit fram till är oacceptabla. På land har vi sedan länge haft lagstiftning mot rattfylleri, som har skärpts med åren, i takt med ökad kunskap och minskad tolerans mot säkerhetsriskerna. Till sjöss har det tagit längre tid – men sedan ett antal år finns en sjöfyllerilag, som i fjol skärptes.

Och denna sjöfyllerilag uppfyller ett av lagstiftningens viktigaste kriterier: Den fungerar. Sjöpolisen kunde tidigare i sommar rapportera om hälften så många konstaterade fall av sjöfylleri. Det har blivit lugnare i skärgården, framför allt kring de tider då sjökrogarna stänger.

Skärgårdens attraktionskraft är för övrigt stor och bygger på många unika värden. Att sjökrogar inte skulle tjäna lika mycket pengar om de inte får berusa båtförare är knappast ett stort eller långsiktigt problem i sammanhanget. En trygg, öppen skärgård har en stor utvecklingskraft med många andra, betydligt mer unika, värden.

Annons
X

Sedan lagskärpningen i fjol gäller samma villkor och promillegräns till sjöss som i land. Det är bra av flera skäl. Det är naturligtvis enkelt och tydligt att förstå att samma regler gäller oavsett om man kör bil eller båt. Oavsett vilket så riskerar man inte bara sin egen utan även medpassagernas och medtrafikanternas säkerhet om man kör onykter.

Genom en begränsning till stora eller snabba båtar kommer man åt dem som framför allt riskerar att skada andra. Att peka på skillnaden med en bilfärd i 90 km/h på en trafikerad väg håller inte – även i land gäller regeln alla slags motorfordon, hastigheter, vägar och trafiksituationer. Till sjöss är vatten alltid ett farligt element. Det handlar i bägge fallen om ett säkerhetstänkande.

Den som vill sätta en annan, högre, gräns till sjöss än de 0,2 promille som gäller i vägtrafiken måste då svara på hur det ska gå till och utifrån vilka kriterier. Vem ska avgöra vad som är den ”rätta” gränsen, utifrån alla olika båtföras olika förutsättningar? Hur ska människor förhålla sig till en sådan gräns, bedöma sin egen förmåga och hur mycket de ”vågar” dricka? En fördel med lagskärpningen, som sjöpolisen påpekar, är att färre vågar chansa. Nu tar man det säkra före det osäkra och är noggrann med hur man dricker och vem som är ansvarig förare.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Den överväldigande majoriteten av såväl allmänhet som båtägare stödjer också den skärpta lagen: i båtägarnas fall fler än fyra av fem av dem som känner till lagen positivt inställda (82,5 procent, Transportstyrelsens Båtlivsundersökning 2010). Motståndarna må vara högljudda men är i minoritet.

    Det kan vara lockande att kalla sjöfyllerilagen både moraliserande och oliberal. För oss är det i högsta grad liberalt att slå vakt om medmänniskornas säkerhet. Att värna liv och säkerhet är en frihetsfråga som väger mycket tyngre än den frihetsinskränkning det innebär att inte få kombinera alkohol med att vara båtförare. Alliansens lagskärpning är mycket klok och konsekvent trafiksäkerhetspolitik.

    BIRGITTA RYDBERG (FP)

    sjukvårdslandstingsråd Stockholms län

    BARBRO WESTERHOLM (FP)

    riksdagsledamot, socialpolitisk talesperson

    JOHAN LINANDER (C)

    riksdagsledamot, vice ordförande justitieutskottet

    Annons
    Annons
    X

    Att sjökrogar inte skulle tjäna lika mycket pengar om de inte får berusa båtförare är knappast ett stort eller långsiktigt problem, skriver artikelförfattarna.

    Foto: ANDERS WIKLUND/SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X