Annons
Recension

Herr Aldman – Superhero av världsaltetAtt ta ansvar i varje streck

Lena Svedbergs teckningar tar oss tillbaka till ett politiskt orienterat 1960-tal. Men styrkan i hennes humoristiska, dubbeltydiga bilder är att de uppmanar oss att tänka även här och nu.

Under strecket
Publicerad

Konstnären Lena Svedberg har blivit synonym med tidningen Puss, ett hämningslöst och radikalt 60-tal, antiimperialism och antikommersialism. Hennes bevarade teckningar är många i antal och dignar av kroppar. Stora och svulstiga med fettvalkar, bröst och könsorgan, som väller ut över bildens trånga yta. Männen dominerar för hon riktade sin giftiga penna mot maktens strukturer, hierarkier och försmädliga egenintresse, och maktens män var åtminstone på 60-talet just män.

Moderna museet visar upp serien om Herr Aldman vars ursprungliga titel på engelska ”Indomitable Aldman – Superhero of the Id” anger riktningen: någon som är omöjlig att bemästra. I det här fallet en superhjälte från det undermedvetna, id med Freuds begrepp. Vi lär känna den åldrade antihjälten Aldman i seriens första bilder när han genom sprit och meditation får sitt uppdrag av en kvinna som med röda läppar och gränslösa former landar i hans knä. Genom att gå in i sina egna psykiska lager kastas Aldman ut i den globala politikens intriger i jakten på ett land som försvunnit.

Detalj ur en illustration av Lena Svedberg.

Bild 1 av 3

Lena Svedberg på vernissagen för ”Herr Aldman – Superhero av världsalltet” på Parisbiennalen 1969.

Foto: ANDERS PETERSEN Bild 2 av 3

Detalj ur en illustration av Lena Svedberg.

Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons