Krönika

Sara Lomberg:Att sminka grisen

Att sminka grisen, så kallas arbetet med csr viss cyniskt på vissa företag - pr-aktiviteter som kan få den fula verksamheten att se lite finare ut. Men samtidigt skymtar i horisonten nu möjligheten att få ihop den nödvändiga ekvationen: att det mest hållbara sättet att arbeta faktiskt också blir det mest lönsamma för företagen.

Uppdaterad
Publicerad
Annons

1. Ta hand om resurser sparar på kostnader
Debatten om csr, corporate social responsibility, ligger fortfarande på helt fel nivå. Det konstaterar forskarna Mats Jutterström och Peter Norberg vid Handelshögskolan i Stockholm i boken: Företagsansvar: csr som managementidé. Csr har blivit något företagen gör för att minska risken för negativ publicitet och öka kunders och anställdas lojalitet. De skeptiska hävdar att kostnaderna är för höga och effekterna för små. Men, konstaterar författarna, csr som fungerar är inget pr-verktyg, det handlar om hållbarhet och att spara på resurser, såväl miljömässiga som personal. Sparade resurser och sparade pengar brukar hänga ihop och nöjd personal som stannar ger ökad produktivitet och lägre kostnader i nyrekrytering. Men till skillnad från andra populära managementidéer som lean production, just-in-time och total quality management ses csr sällan som en effektivitetsförbättrare som sparar kostnader.

– Vi vill hävda att få populära managementidéer har så stor potential att effektivisera verksamheter som csr, säger Mats Jutterström.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons