Att skjuta kunderna är ingen bra reklam

Under strecket
Publicerad
Annons

Planen var att de här raderna skulle skrivas från ett badhotell vid Röda havet. Jag behövde verkligen semester. Men det egyptiska folket behövde sin frihet ännu mer. Så jag stannade hemma och såg revolutionen sändas på tv. En generation av unga, uppkopplade, sekulärt sinnade och obegripligt modiga egyptier besegrade en vampyrlik diktator. Glädjescenerna från Tahrirtorget, det extatiska jublet och dansen, var djupt rörande.

Dessa händelser innebar även strålande pr för Egyptens dominerande tillverkare av diskmaskiner. Efter fredsavtalet med Israel omvandlades Egyptens väpnade styrkor till något som närmast kan beskrivas som ett kamouflagefärgat General Electrics. Time rapporterar att militärkontrollerade företag i dag, förutom köksutrustning, även tillverkar olivolja, tv-apparater, mjölk, bensin, cement, kläder och – i ett joint venture med Jeep – bilmodellerna Cherokee och Wrangler. Man bygger broar, vägar och turisthotell. På grund av censuren är det ingen som vet exakt hur stor del av den egyptiska ekonomin som kontrolleras av detta enorma imperium. Det finns uppskattningar från allt mellan 5 till 40 procent. I vilket fall tjänar höga egyptiska generaler miljarder dollar på den civila industrin. Armén har till och med en egen bagerikedja som när hungerkravaller hotar lämpligt nog ökar sin produktion för att lugna ner känslorna bland landets fattiga. Enligt egyptenkännaren och professorn Robert Springborg är militärens unika roll i egyptiernas vardagsliv en av förklaringarna till soldaternas passivitet under oroligheterna i Kairo. Att skjuta ihjäl sina kunder är ingen vidare bra reklam. Det är däremot den bild av militären som en garant för folkets trygghet som tack vare Mubaraks inhyrda huliganer kunde lanseras för världen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons