”Att se problemen är inte att vara bakåtsträvare”

Det är tråkigt att personer i ansvarsställning viftar bort den allvarliga kritiken från till exempel OECD när det gäller den svenska skolans resultat. Det skriver Inger Enkvist med flera debattörer i en slutreplik.

Under strecket
Publicerad
Bland alla råd som OECD ger Sverige märks särskilt bättre ordning så att elever kan koncentrera sig, skriver artikelförfattarna i en slutreplik.

Bland alla råd som OECD ger Sverige märks särskilt bättre ordning så att elever kan koncentrera sig, skriver artikelförfattarna i en slutreplik.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Annons

Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet, har skrivit en replik till vår artikel i SvD den 21/8, vilken i sin tur bygger på vår nyutkomna bok ”Kunskapssynen och pedagogiken – varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas” (Dialogos).

Jaara Åstrand talar om en svensk skola byggd på lust, glädje och kritiskt tänkande och om elevernas förmåga att självständigt söka och värdera fakta. Hon menar att läroplanens krav är höga, vilket hon ser som en garant för hög kvalitet. De som kritiserar dagens skola är bakåtsträvare.

Annons
Annons
Annons