Att säga nej ger respekt

En ledare som undviker att säga nej är inte med på spelplanen och kan inte p åverka sina medarbetare till någonting, hävdar psykologen och ledarskapscoachen Hilmar Hilmarsson.

Under strecket
Publicerad
Visst kan det vara jobbigt att säga nej, men för en chef blir det extra jobbigt Illustration: Per Hardestam

Visst kan det vara jobbigt att säga nej, men för en chef blir det extra jobbigt Illustration: Per Hardestam

Annons

Rädslan för konflikter är den största orsaken till att det kan vara så svårt att säga nej, menar han.
– Då måste man hantera den känslomässiga reaktionen hos medarbetaren. Han eller hon kan börja gråta. Det vill man undvika och därför blir man eftergiven och säger ja, menar Hilmarsson.

Men med träning går det att öva upp sin empatiska förmåga och anta den tuffa utmaningen att både ställa krav och säga nej. Belöningen är ett tydligt ledarskap som ger respekt i gruppen. En enkel modell går ut på att:
• Bekräfta den andras budskap,
• Sedan säga nej och förklara varför.
• Och sist försöka hitta en annan lösning.
– Du får själv ett känslomässigt utrymme när du först bekräftar en person innan du säger nej, och du kan hantera både din egen och den andras reaktion på svaret.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons