Att leka med gosedjur tränar empatin

I förskolan plockas gosedjuren inte längre fram bara när det är vila. De får hänga med under dagen, om barnen vill det, och kan vara en del i empatiträning. Roligast hade kanske gosedjuret Håkan från Borgens förskola i Säter. Han sattes på ett tåg mot Stockholm med en lapp om halsen och kom tillbaka två månader senare, rejält berest.

Under strecket
Publicerad

I förskolan får gosedjuren hänga med hela dagen - om barnen vill det. Gosedjuren kan vara en del i empatiträning.

Foto: THERESE JAHNSON
Annons

Thea, fem år, lyfter upp goseräven Isabelle och tittar noga på den innan hon börjar rita av den. Övningen är en del i empatiprogrammet Vänner.

Vännerna, det är gosedjur. Vid första tillfället får förskolebarnen välja ut ett gosedjur som ska bli deras vän och som de ska leka med vid 6–8 tillfällen. I olika övningar får de ge gosedjuret ett namn, rita av det och berätta vad gosedjuret tänker. Gosedjuren ska hela tiden behandlas väl.

Annons
Annons
Annons