Annons

”Att lappa och laga är inte längre tillräckligt”

Järnvägsunderhåll. Mitt på Centralbron i Stockholm, byter Strukton ett bit rälls. Tågen åker förbi på spåret bredvid.
Järnvägsunderhåll. Mitt på Centralbron i Stockholm, byter Strukton ett bit rälls. Tågen åker förbi på spåret bredvid. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / Svenska Dagbladet

Nu växer kritiken mot Trafikverket och hur underhållet av de svenska järnvägsspåren sköts.
– Det handlar inte om det kommer att ske en olycka med dödlig utgång, utan när, säger Johnny Nadérus, vice ordförande i fackförbundet Seko Stockholm.

Under strecket
Publicerad
Foto: SvD
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / Svenska Dagbladet

Exakt vad orsaken är till de förseningar, signalfel och inställda tåg som resenärer på det svenska järnvägsnätet tvingats vänja sig vid, tvistas det om. Men en sak verkar alla parter vara överens om: underhållet av den svenska järnvägen är eftersatt.
Johnny Nadérus, vice ordförande i Seko Stockholm och anställd på Infranord som på uppdrag av Trafikverket håller spåren farbara, menar att det finns ett antal punkter som måste åtgärdas för att vårt järnvägssystem inte ska implodera och resenärerna få betala både via skattsedeln och med sin tid vid förseningar och inställda tågavgångar.

För dig som prenumerant: Läs hela reportaget på SvD Story.

Annons
Annons
Annons