Annons

Anna-Malin Karlsson:Att hålla sig till bara ett språk är en dålig idé

Strukturerad användning av parallella språk tränar båda språken bäst, särskilt det avancerade fackspråket.
Strukturerad användning av parallella språk tränar båda språken bäst, särskilt det avancerade fackspråket. Foto: Armin Weigel/TT

Gymnasieelever som får ämnesundervisning på svenska och engelska parallellt utvecklar sin avancerade svenska mest. En genomtänkt användning av två språk stimulerar till allmän språklig medvetenhet, visar forskningen.

Publicerad

Engelskans plats i det svenska språksamhället är ett laddat område. Många har åsikter – men vad vet vi? Blir vi dummare på engelska? Ska vi hålla oss till ett språk i svensk skola och utbildning? En del svar ges i den nyutkomna boken ”Investigating language integrated learning” (2019, Channel View Publications). Här samlar redaktören Liss Kerstin Sylvén flera års forskning om svensk gymnasieundervisning i olika ämnen som sker på engelska.

Hur bra blir eleverna på engelska? Jo, ganska bra, men kanske inte så vassa som man kunde förvänta sig av tre års engelskspråkig undervisning, sammanfattar Sylvén. Och utvecklingen kan lika mycket förklaras av annat än skolan. Elever i dessa klasser söker sig nämligen (ännu) mer än andra ungdomar till engelska på fritiden.

Annons
Annons
Annons