Anna-Malin Karlsson:Att hålla sig till bara ett språk är en dålig idé

Anna-Malin Karlsson
Strukturerad användning av parallella språk tränar båda språken bäst, särskilt det avancerade fackspråket.
Strukturerad användning av parallella språk tränar båda språken bäst, särskilt det avancerade fackspråket. Foto: Armin Weigel/TT

Gymnasieelever som får ämnesundervisning på svenska och engelska parallellt utvecklar sin avancerade svenska mest. En genomtänkt användning av två språk stimulerar till allmän språklig medvetenhet, visar forskningen.

Under strecket
Publicerad
Annons

Engelskans plats i det svenska språksamhället är ett laddat område. Många har åsikter – men vad vet vi? Blir vi dummare på engelska? Ska vi hålla oss till ett språk i svensk skola och utbildning? En del svar ges i den nyutkomna boken ”Investigating language integrated learning” (2019, Channel View Publications). Här samlar redaktören Liss Kerstin Sylvén flera års forskning om svensk gymnasieundervisning i olika ämnen som sker på engelska.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons