X
Annons
X

”Att fler nya bilar säljs är bra för miljön”

Vi måste öka förnyelsen av fordonsparken. De gamla bilarna är en börda som börjar bli för tung för att vi smidigt ska kunna nå våra klimatmål, skriver Bertil Moldén och Jessica Alenius, Bil Sweden, i en replik.

Mattias Goldmann skriver att vi måste öka farten mot en fossilfri fordonsflotta. Vi håller med om att vi behöver öka farten om vi ska nå målet om att minska transporternas klimatutsläpp med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Tyvärr saknar vi en viktig pusselbit för att detta ska bli möjligt. Pusselbiten som vi saknar i Goldmanns resonemang, men även hittills i regeringens politik är att skapa förutsättningar för en förnyelse av vår fordonspark.

I dag finns det 14 000 bussar, 616 000 lastbilar och 4,8 miljoner personbilar. Två av fem personbilar som rullar på de svenska vägarna är äldre än tio år. Flera av de styrmedel som finns på plats i dag fokuserar enbart på nybilsförsäljningen och inte på hela parken. Regeringens omdebatterade förslag om att införa ett bonus-malussystem för lätta bilar ser tyvärr ut att motverka förnyelsen. Återigen så fokuserar man på nybilsförsäljningen och vill införa en kraftigt förhöjd fordonsskatt på de nya bilar som släpper ut mer än 95 gram under de tre första åren. Denna, under tre år, förhöjda fordonsskatt riskerar att bromsa upp förnyelsen av den svenska bilparken och därmed sänkningen av koldioxidutsläppen då attraktiviteten på en fyra år gammal bil ökar.

Bertil Moldén och Jessica Alenius, Bil Sweden

Foto: Susanne Kronholm Bild 1 av 3
Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 2 av 3

Bertil Moldén och Jessica Alenius, Bil Sweden

Foto: Susanne Kronholm Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X