Recension

Man ska ju vara två. Män och kärlekslängtan i norrländsk glesbygdAtt bygga en mansroll i Norrland

QUEERPERSPEKTIV. Den ensamståeende norrländske mannen är både socialt och geografiskt perifer. Det skriver Lissa Nordin, själv norrlänning, i sin läsvärda avhandling ”Man ska ju vara två”. Det är en fängslande fältstudie, skriver Lina Sjöberg.

Under strecket
Publicerad
Thomas Norström, Lennart Jähkel och Jacob Nordensson har gestaltat den norrländske mannen i ”Pistvakt” på Pistolteatern, som tv-serie och på bio.

Thomas Norström, Lennart Jähkel och Jacob Nordensson har gestaltat den norrländske mannen i ”Pistvakt” på Pistolteatern, som tv-serie och på bio.

Annons

Finns det någon stereotyp i svensk samtid som är mer huggen i sten än bilden av den norrländske ensamstående mannen, modell Norrlands Guld eller ”Pistvakt”? Jag tvivlar. Det är lätt att beskriva honom: klädd i Helly Hansen och stövlar, lågutbildad, sävlig på gränsen till trög, talträngd och klumpig i förhållande till kvinnor. Socialantropologen Lissa Nordin har träffat honom och hans vänner under två års fältarbete i Västerbottens inland och pratat med honom om kärlekslängtan. Nu kommer hennes mycket läsarvänliga doktorsavhandling, Man ska ju vara två. Män och kärlekslängtan i norrländsk glesbygd.

Hon utgår ifrån teoretiker som beskrivit platsens betydelse för identitet och normativitet och beskriver ”sina” män som dubbelt perifera. Glesbygden ligger i det urbaniserade samhällets periferi. På denna plats är tvåsamheten en tydligare norm än i staden, där det så kallade ”singellivet” är en etab­lerad och accepterad livsform.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons