Annons

”Att bygga elvägar är orimligt dyrt”

En två kilometer lång sträcka på E16 utanför Sandviken är elektrifierad som en del i ett försök. Tanken är att lastbilstransporter skall kunna gå på el.
En två kilometer lång sträcka på E16 utanför Sandviken är elektrifierad som en del i ett försök. Tanken är att lastbilstransporter skall kunna gå på el. Foto: Pontus Lundahl/TT

Att bygga elvägar är orimligt när det finns eldriven järnväg. Även med eldrivna lastbilar blir energiförbrukningen fyra gånger större med lastbil än med tåg, skriver Hans Sternlycke, vice ordförande Järnvägsfrämjandet.

Uppdaterad
Publicerad

Nyamko Sabunis första konkreta förslag som ny partiledare för Liberalerna var att driva på arbetet med elvägar för klimatets skull. Kommunikationsminister Tomas Eneroth säger att han har hela regeringen med sig i att vilja satsa på elvägar: Det behövs för att få fossilfria och moderna transporter, och det gynnar Volvo och Scania. Järnvägstransporter ses alltså som något som är omodernt på väg mot avveckling. Man ser inte de större utvecklingsmöjligheter järnvägen har än vägen.

Att bygga elvägar är orimligt när det finns eldriven järnväg. Även med eldrivna lastbilar blir energiförbrukningen fyra gånger större med lastbil än med tåg, därför att friktionen mot vägen är 15 gånger högre och luftmotståndet högre. Trafikverkets påstående att energibehovet för transportsektorn kan minska rejält om vi börjar med elvägar är inte sant. Det är bara jämfört med andra lastbilar. Elvägar gynnar lastbilstrafik och ökar alltså växthusgasutsläppen.

Annons
Annons
Annons
Annons