Atkins och GI bäst för bantare

Den hittills största utvärderingen av tre konkurrerande bantingsmetoder pekar ut uppstickaren Atkins/GI-kost som bäst medan den officiellt rekommenderade fettsnåla maten klarade sig sämst. Atkinsbantarna minskade mycket mer i vikt och fick betydligt lägre blodfetter.

Under strecket
Publicerad
Låghydratkost, lågfettkost och medelhavskost.

Låghydratkost, lågfettkost och medelhavskost.

Foto: SCANPIX ARKIV/AP
Annons

Den spektakulära konflikten om effektivaste sättet att gå ned i vikt har nu fått ett nytt avgörande tillskott som sannolikt kommer att få stor betydelse. Det är en israelisk forskargrupp som under två år följt 322 moderat överviktiga personer med BMI på 31. Deltagarna delades upp i tre grupper: en fick äta vanlig fettsnål kost enligt dagens kostråd, en annan Medelhavskost med samma kalorirestriktioner men mindre kött, mer kyckling och fisk plus olivolja och nötter, den tredje gruppen åt enligt den amerikanske bantningsgurun Atkins metod (också kallade GI-metoder) utan kaloribegränsningar men med mindre kolhydrater och mer proteiner och fett.

Alla i studien arbetade på samma arbetsplats i Dimona i Israel och fick sina respektive koster tillagade och serverade i lunchmatsalen varje dag. Ett upplägg som visade sig fungera ovanligt väl. Så många som över 80 procent lyckades hålla fast vid sin mathållning under de två år som studien pågick.

I dag redovisas för första gången resultaten i en tretton sidor lång rapport i den ansedda medicinska tidskriften New England Journal of Medicine. Och det är siffror som sannolikt kommer att väcka stor uppmärksamhet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons