Annons
X
Annons
X

Återförsäljare inför tuffa vägval

Saabs återförsäljare är nu hårt pressade. Den största, Ana Trollhättan, varslade i går 75 ­personer om uppsägning. Enligt Peter Hallberg, vd för Saabs återförsäljarförening, står många andra inför svåra val.

– En del av våra medlemmar har fått erbjudande av ­konkurrerade bilmärke och nu måste de bestämma sig, ­säger han.

NYKÖPING När det i maj stod klart att Saabs affär med kinesiska Hawtai spruckit sade Peter Hallberg, vd för Saabs återförsäljarförening, att läget var akut men att han fortfarande hoppades på ”att det ska komma en vit kanin ur hatten”. Nu – när de anställda inte fått sina löner, Victor Muller är ensam ordinarie ledamot i styrelsen och underleverantören IAC gått till kronofogden med ett krav på 44 miljoner kronor – så säger Hallberg att en lösning måste vara på plats de kommande dagarna. Återförsäljarna kan inte vänta längre.

SvD Näringsliv träffar honom på Bilcenter i Nyköping strax efter att Sveriges största Saabåterförsäljare Ana Trollhättan beslutat att varsla 75 personer.

Peter Hallberg är märkbart bekymrad. I tisdags förklarade Victor Muller för honom vad som måste till för att biltillverkarens akuta kris ska lösas.

Annons
X

–Om man lyckas sälja sina fastigheter är det 300 miljoner kronor som kommer in. Sedan kan kineserna komma att betala ett förskott på 300 miljoner, det tillsammans med de 290 miljoner från EIB skulle ge bolaget cirka 800 miljoner kronor. Med dessa pengar kan företaget klara sig till september-oktober.

Peter Hallberg menar att chansen då är stor att tillstånden från de kinesiska myndigheterna hinner bli klara och att Saab i höst får en finansieringsinjektion på ett par miljarder.

–Ju längre tiden går desto fler ”om”, även om dessa ”om” kommer på plats väntar det riktigt stora utmaningen – vi måste sälja bilarna. Innan vi gör det är vi inte torra om fötterna, säger Peter Hallberg.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Saabhandlarna i Sverige är nu hårt pressade. I tre månaders tid har de inte fått in några nya bilar och det har kostat pengar. Tack vare försäljningen av andra bilmärken har de kunnat överleva och även om lojaliteten mot Saab är stor står många nu inför ett svårt val.

    –En del av våra medlemmar har fått erbjudande av konkurrerade bilmärke och nu måste de bestämma sig. De har helt enkelt fått ett ultimatum, säger Peter Hallberg.

    Bilcenter i Nyköping började för cirka fyra år sedan att ställa om sin verksamhet och är i dag inte lika beroende av Saab som företaget var en gång i tiden.

    –Från början hade vi Saab, Opel och Chevrolet. 2007–2008 började vi titta på andra lösningar. Nu säljer vi åtta-nio märken, säger försäljningschefen Fredrik Mård.

    Även verkstadsverksamheten har ställts om för att kunna serva fler märken. Enligt Fredrik Mård handlar det om en överlevnadsstrategi.

    Saabturbulensen har gjort kunderna osäkra och även många av de största Saabentusiasterna avvaktar med ett köp. Fredrik Mård berättar att försäljarna får en hel del frågor om vilket trygghet Saabägare har om tillverkaren skulle gå omkull.

    –Vi fortsätter att jobba med Saab oavsett vad som händer. Reservdelsbolaget lever kvar, det är dessutom ett separat bolag som inte påverkas av det som sker i Trollhättan. Man ska också komma ihåg att det är bra bilar med en stark och lojal kundkrets.

    Familjen Gustafsson är några av dem som Fredrik Mård pratar om. För två veckor sedan köpte de sin tredje Saab på tio år. Pappa Mats säger att valet inte var speciellt svårt och att biltillverkarens likviditetskris inte påverkade.

    –Vi är väldigt nöjda med Saab och har varit det i alla år. Det finns en del Saabar i Sverige som kommer att rulla i ett antal år till. Reservdelar kommer att finnas och verkstäder är kvar. Man ska väl inte skrota bilarna även om bolaget går i konkurs, säger Mats Gustafsson.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X