Annons

Gileads döttrarKvinnor ställs mot kvinnor i Atwoods Gilead

Margaret Atwood (f. 1939) läser högt på midnattslanseringen i London.
Margaret Atwood (f. 1939) läser högt på midnattslanseringen i London. Foto: Vianney Le Caer/TT

Vad händer när kvinnor sviker sin egen grupp? I Atwoods haussade uppföljaren till ”Tjänarinnans berättelse” finns mer av separata kvinnosfärer. Annars är det mesta sig likt i Gileads fundamentalistiska samhällsbygge.

Publicerad

”Om man betraktar ett stort motiv med hjälp av en liten bok ser man oftast detta med en så vag och dallrande kontur att, om det är så är en grekisk dyrgrip, det lika gärna kan vara ett berg som en badvagn”, skriver Virginia Woolf i essän ”Män och kvinnor”.

En sådan vaghet drabbar lätt läsaren av ”Gileads döttrar”. Den efterlängtade fortsättningen på författaren Margaret Atwoods klassiker ”Tjänarinnans berättelse” är nämligen en ganska anspråkslös bok, omgiven av ett stort spektakel.

Atwood har skrivit mer än fyrtio böcker inom lyrik, noveller, romaner och essäistik. ”Gileads döttrar” är fortsättningen på ”Tjänarinnans berättelse” från 1985.

Bild 1 av 3

Margaret Atwood i London den 10 september 2019.

Foto: Alastair Grant/AP Bild 2 av 3

Ann Dowd som aunt Lydia i Hulus tv-serie ”The Handmaid’s tale”.

Foto: George Kraychyk/AP Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons