X
Annons
X

Ät rätt – åldras med god hälsa

Mat, kost och hälsa får i dag stor uppmärksamhet i medierna. De inflytelserika tyckarna är många. Det är en stor utmaning för forskare och myndigheter att nå ut med mindre spektakulär men vetenskapligt grundad kunskap om vad som är god kost för hälsosamt åldrande, skriver docent Rikard Landberg och professor Tommy Cederholm.

Grunden för mat som är särskilt fördelaktig för lång livslängd och hälsosamt åldrande är frukt, grönsaker, baljväxter, fisk, ljust kött och olivolja. Med ett nordiskt perspektiv: fullkornsråg och havre, fet fisk, kyckling, kål, ärtor, bär, äpplen, päron och rapsolja, skriver artikelförfattarna.
Grunden för mat som är särskilt fördelaktig för lång livslängd och hälsosamt åldrande är frukt, grönsaker, baljväxter, fisk, ljust kött och olivolja. Med ett nordiskt perspektiv: fullkornsråg och havre, fet fisk, kyckling, kål, ärtor, bär, äpplen, päron och rapsolja, skriver artikelförfattarna. Foto: JUREK HOLZER

Kunskapen om vad man ska äta för att främja ett hälsosamt åldrande, det vill säga hur man med rätt kost förebygger sjukdomar och upprätthåller kroppens funktioner under det livslånga åldrandet, är i dag omfattande.

Grunden för mat som är särskilt fördelaktig för lång livslängd och hälsosamt åldrande är frukt, grönsaker, baljväxter, fisk, ljust kött och olivolja. Med ett nordiskt perspektiv: fullkornsråg och havre, fet fisk, kyckling, kål, ärtor, bär, äpplen, päron och rapsolja, skriver artikelförfattarna.

Foto: JUREK HOLZER Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X