Hreinn Fri∂finnsson, ”A group of pieces”Associativ konceptkonst ”lånad” av isländska älvor

”Hulduklettur”, detalj.
”Hulduklettur”, detalj. Foto: Carl Henrik Tillberg

Hreinn Fri∂finnssons snyggt och sobert installerade utställning är ett fint exempel på klassisk konceptkonst: stram, lekfull, poetisk och med ett både mystiskt och humoristiskt drag.

Under strecket
Publicerad
Hreinn Fri∂finnsson, ”Hulduklettur”, kartong, ammoniter, Swarovski-kristaller, videoprojektion med mera, 2017. Installationsvy på Galerie Nordenhake.

Hreinn Fri∂finnsson, ”Hulduklettur”, kartong, ammoniter, Swarovski-kristaller, videoprojektion med mera, 2017. Installationsvy på Galerie Nordenhake.

Foto: Carl Henrik Tillberg
Hreinn Fri∂finnsson, ”Clues”, vinyltext på fönsterruta, 2020.

Hreinn Fri∂finnsson, ”Clues”, vinyltext på fönsterruta, 2020.

Foto: Carl Henrik Tillberg
Hreinn Fri∂finnsson, ”Hulduklettur”, detalj.

Hreinn Fri∂finnsson, ”Hulduklettur”, detalj.

Foto: Carl Henrik Tillberg
Hreinn Fri∂finnsson, ”Green glass”, foto och text, 2020.

Hreinn Fri∂finnsson, ”Green glass”, foto och text, 2020.

Foto: Carl Henrik Tillberg
Annons

Den konceptuella konsten är svårdefinierad. Den kan se ut lite hur som helst och handla om lite vad som helst. Där finns också ett motsägelsefullt drag. För även om konstriktningen, med Sol LeWitts ord från 1967, bygger på att "the idea or concept is the most important aspect of the work" blir konsten alltid fysiskt manifesterad och estetiskt gestaltad. Det är ju inga tomma utställningsrum som möter betraktaren.

Islänningen Hreinn Fri∂finnsson, 77, är sedan många år boende och verksam i Amsterdam. Som konceptkonstnär har han varit med redan från starten. Mot slutet av 60-talet vitaliserade han och kompisarna i den löst sammanhållna gruppen SÚM den isländska kulturen med en konst inspirerad av dadaism, fluxus och popkonst.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons