Annons
Recension

Gastar, generaler och gudinnorAsiatisk teater – ögonfröjd som lämnar luckor

Detalj av docka i mänsklig storlek som föreställer Fröken Blåregn, ur ett nummer av kabuki-teater. Inhandlad av Rolf de Maré i Japan 1938.
Detalj av docka i mänsklig storlek som föreställer Fröken Blåregn, ur ett nummer av kabuki-teater. Inhandlad av Rolf de Maré i Japan 1938. Foto: Linn Cederborg, Dansmuseet

Japan, Kina och Tibet är fokus för Dansmuseets nya utställning med föremål ur samlingen. Det är ögonfröjd i överflöd – men mest givande för den som redan är insatt, menar Eva Bäckstedt.

Under strecket
Publicerad

I ”Gastar, generaler och gudinnor” visas föremål som ingår i en kinesisk stavdocksteater. Dockhuvuden och kläder kan bytas ut till olika rollfigurer. Generaler, förmögna flickor, domare, tjänsteflickor, studenter, munkar, soldater, storbönder, värdshusvärdar eller pantlånare.

Foto: Linn Cederborg, Dansmuseet Bild 1 av 1

Dansmuseets grundare Rolf de Maré var storsamlare av föremål med anknytning till dans och scenkonst. Under sina många och långa resor köpte han på sig en hel del, och han fick också gåvor från många håll. Därför har Dansmuseet en stor mängd föremål från hela världen i sina magasin. I utställningen ”Gastar, generaler och gudinnor” visar nu museet ett urval från de japanska, kinesiska och tibetanska samlingarna.

För den som är svag för östasiatisk estetik bjuder utställningen på ögonfröjd i överflöd. Den charmanta Fröken Blåregn, till exempel, en docka, eller snarare skulptur, i nästan naturlig storlek, som föreställer en omtyckt rollgestalt från kabukiteatern, ett stort antal uttrycksfulla masker, klassiska träsnitt med rollporträtt, affischer, scenografier, rekvisita, sirligt skurna skuggspelsfigurer, praktfulla scenkostymer, och en hel liten dockteater för stavdockor.

Annons
Annons
Annons