X
Annons
X
Oskar Kokoschkas ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac” har funnits i Sverige sedan 1934 då den inköptes av Moderna museets föregångare Nationalmuseum från Galerie Alex Vömel i Düsseldorf. Vömel hade 1933 tagit över den judiska galleristen Alex Flechtheims galleri i vars samling verket tidigare ingick. Målningen är idag i Moderna museets ägo.

Arvtagaren om Moderna museet: ”Det är skamligt”

Oskar Kokoschkas ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac” har funnits i Sverige sedan 1934 då den inköptes av Moderna museets föregångare Nationalmuseum från Galerie Alex Vömel i Düsseldorf. Vömel hade 1933 tagit över den judiska galleristen Alex Flechtheims galleri i vars samling verket tidigare ingick. Målningen är idag i Moderna museets ägo.

Nazisterna konfiskerade den judiske galleristen Alfred Flechtheims konst. Medan museer i andra länder har återlämnat verk till arvtagarna bedriver Moderna museet en juridisk kamp för att behålla tavlan "Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac", med argumentet att det ursprungliga ägarskapet är oklart. Enligt internationell expertis saknas förståelse i Sverige för plundringen under Förintelsen.

I. "Dear Dr. Birnbaum"

Oskar Kokoschkas ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac” har funnits i Sverige sedan 1934 då den inköptes av Moderna museets föregångare Nationalmuseum från Galerie Alex Vömel i Düsseldorf. Vömel hade 1933 tagit över den judiska galleristen Alex Flechtheims galleri i vars samling verket tidigare ingick. Målningen är idag i Moderna museets ägo.

Bild 1 av 9

Alfred Flechtheim var en av Weimarrepublikens mest kända gallerister och en förkämpe för modernismen. Han sålde och företrädde några av tidens främsta konstnärer såsom Pablo Picasso, Wassily Kandinsky och Max Beckmann. När han 1912 gifte sig använde han hemgiften för att köpa några av sina första tavlor av George Braque, André Derain och Picasso.

Bild 2 av 9

Flechtheim blev tidigt en arketyp för ”den djuriska kosmopolitiska” juden. Han prydde till och med omslag för nazistiska propagandatidskrifter, säger Axel Drecoll, historiker vid Institutet för samtidshistoria i München.

Bild 3 av 9

Till vänster Alfred Flechtheims arvtagare Michael Hulton, till höger advokaten Markus H Stötzel som företräder familjen.

Bild 4 av 9

Av köpehandlingar och fraktsedel framgår att Nationalmuseum 1934 köpte tavlan till halva sitt försäkringsvärde, 2 250 riksmark. 1934 sålde Alex Vömel ett flertal konstverk som tidigare tillhört Alfred Flechtheim under marknadsvärde.

Bild 5 av 9

Baksidan av ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac”. Verket tillkom 1910 då den österrikiska konstnären Oskar Kokoschka lät avmåla patienter på ett sanatorium i Leysan.

Bild 6 av 9

I början av maj 2018 valde Moderna museet att bryta kontakten med Flechtheims familj.

Bild 7 av 9

Oskar Kokoschkas ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac” .

Bild 8 av 9

Nils Dardels porträtt ”Konsthandlare Alfred Flechtheim” från 1913 donerades 1966 till Moderna museet genom Rolf de Marés testamente (Svenska baletten i Paris grundare).

Foto: Nils Dardel/Moderna museet Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X
Annons
X