Artister delade inför nya lagen

I dag träder den nya uppdaterade upphovsrättslagen i kraft. I ett slag kriminaliseras de hundra­tusentals svenskar som vant sig vid att ladda ner musik och film gratis från internet. SvD reder ut vad lagändringen innebär för kulturkonsumenterna, och låter två unga artister – en med skivkontrakt, en utan – ge sin syn på piratnedladdningen.

Under strecket
Publicerad
En hyfsad ekonomi är en förutsättning för musikalisk  självständighet och frihet, menar Laleh.

En hyfsad ekonomi är en förutsättning för musikalisk självständighet och frihet, menar Laleh.

Annons

Laleh vill kunna betala sina musiker en dräglig lön. Erik Sallmén är beroende av att folk laddar ner hans musik utan att betala. Åsikterna om piratkopieringen går isär, även bland artisterna.
I‑dag träder den omdebatterade uppdateringen av upphovsrätten i kraft. Lagen, ursprungligen skriven på 60-talet, moderniseras sent omsider för att fungera i den digitala tidsåldern där en outsinlig ström av kultur aldrig är längre än ett musklick bort – helt gratis.
Att sprida film och musik utan tillstånd genom att lägga ut materialet på internet har redan tidigare tolkats som ett lagbrott, men det är först nu som det blir olagligt även att ladda ner det.
Men några nya resurser för att stävja den nu helt kriminaliserade piratkopieringen på nätet får Sveriges redan hårt belastade polis­makt inte.
Rättsväsendets representanter har i otaliga intervjuer gjort klart att detta inte är ett brott som de kommer att prioritera. Risken att åka fast för dem som fortsätter att gratis fylla sina datorer och mp3-spelare med musik och film från internet är kort sagt minimal.
Därmed återstår bara för upphovsmännen att vädja till svens­karnas samveten.
”Vi tycker inte att det är kons­tigt att livsmedelshandlaren tjänar pengar på den falukorv som säljs i butiken. Men är arbetet kreativt anses det att vi som skapar skall acceptera att vi plundras av andra utan att någonting tillfaller oss själva”, skrev Sophie Zelmani, Per Gessle, Lena Philipsson, Anna Ternheim och över hundra andra svenska artister i en brokig skara i ett öppet brev när debatten rasade som värst under våren.

Annons

22-åriga Laleh, som själv tillhör ”gratisgenerationen”, var en av dem som skrev på uppropet. Hennes arbete med den självbetitlade debutskivan, utgiven på eget bolag i samarbete med skivjätten Warner, var mycket slitsamt och pågick i flera år. Trots det, och trots att hon skrivit på mot piratnedladdningen, känner hon ingen ilska mot dem som laddar ner hennes musik på fildelarnät­verken utan att betala ett öre till henne.
– Ska jag vara helt ärlig är min spontana känsla att det är kul att de vill ladda ner min musik, i förs­ta hand för att njuta och se om de sedan vill köpa skivan. Det viktigaste för mig är att få lämna ett avtryck hos människor, att få känna gemenskap med dem som lyssnar, säger Laleh.
Hon tycker att det är upp till varje konstnär att själv ta ställning till om det hon eller han gör ska vara gratis eller inte. Hennes egen grundinställning är att alla har rätt till hennes musik, även om de inte har råd att betala.
Men frågan är mer komplicerad än så. En hyfsad ekonomi är en förutsättning för musikalisk självständighet och frihet, menar Laleh. Och för att bli framgångsrik som artist krävs vissa nödvändiga investeringar.
– För att jag ska kunna konkurrera på den nutida marknaden måste jag göra snygga videor att visa på MTV och ZTV. Jag måste kunna betala dem som gör mina videor, jag vill inte ha något med slavhandel att göra och tvinga folk att jobba gratis bara för att de är passionerade. Jag vill att de som jobbar med mig ska kunna leva på det. Jag vill också att mina musiker ska få pengar, det är inte bara mig det handlar om.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons