Recension

Ingen människa är en ö – konstnärliga strandhugg i Stockholms skärgårdArtipelag kryssar mellan stilar

Artipelags stora sommarutställning på temat skärgården kryssar mellan stilar och epoker, konst och hantverk. Trots diametralt motsatta konstnärskap känns den sammanhållen – och svenskt lagom.

Under strecket
Publicerad
Torsten Renqvist ”Fyra flickor hoppar bakåt från en brygga”, 1978.

Torsten Renqvist ”Fyra flickor hoppar bakåt från en brygga”, 1978.

Foto: JEAN-BAPTISTE BERANGER
Annons

Två år efter invigningen av Artipelag har det blivit dags för en utställning med fokus på Stockholms skärgård. Med sitt läge vid Baggensfjärden var det förstås bara en tidsfråga innan det skulle ske, som sommarutställning är det ju ett svårslaget koncept.

När de ”konstnärliga strandhuggen” nu kommit på plats har det blivit en utställning som står på två ben och som med viss möda navigerar sig fram mellan de grynnor och grund som är så vanliga i skärgården. Konsthallschefen Bo Nilsson och hans team har, som så många andra utställningsmakare, i vissa fall slagit knut på sig själva i ambitionen att skapa en utställning som ska vara attraktiv och lättsmält samtidigt som den ska ”problematisera bilden av skärgården”.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons