Art Basel markerar ny våg för Kaprow

Mötet med ett legendariskt verk av den lika legendariska happeningkonstnären Allan Kaprow blev årets wild card på Art Basel – världens största och mest prestigeladdade konstmässa som pågår i Schweiz fram till måndag.

Under strecket
Publicerad
Meta Isæus-Berlins oljemålning Bekännelsen från 2004 är ett av de svenska verk som visas i Basel.

Meta Isæus-Berlins oljemålning Bekännelsen från 2004 är ett av de svenska verk som visas i Basel.

Annons

Långt ifrån alla de 50‑000 besökare som mässledningen räknar med under denna febrigt aktiva vecka hann dock fram till det aktuella verket Fluids i tid. Plötsliga skyfall och fuktig värme under mässans öppningsdagar medförde att Allan Kaprows tre utomhusbyggen av kraftiga isblock omvandlades till vatten fortare än någon räknat med.

Många samlare, museiföreträdare och fans nådde bara fram till halvsmälta konstruktioner eller pölar av vatten på marken. Besvikna vände de sig till det schweiziska toppgalleriet Hauser & Wirth med frågan om inte verket kunde byggas upp igen. Men svaret från projektkoordinatorn Laura Bechter var ett medlidsamt ”jag är ledsen, men det är fråga om en happening och inte om en konstinstallation”.
Den 77-årige och nu svårt sjuke Allan Kaprow hade från sitt hem i San Diego troligtvis bara lett åt uppståndelsen. Ända sedan han 1959 införlivade termen happening i konsthistorien har han genom en strid ström av mer eller mindre spontana händelser och aktiviteter försökt att introducera konsten som något annat än objekt – en strävan som med en snabb titt på den globala konstscenen kan tyckas som ett fåfängt försök.
Paradoxalt och ganska roligt ändå att hans berömda Fluids återlanseras på en så hårt objektcentrerad konstmässa som den i Basel. Bara en gång tidigare har verket realiserats, det var i södra Kalifornien 1967.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons