Annons

Arrangörer kämpar på olika villkor

Konsertarrangören EMA Telstar har med drygt 90-procents marknadsandel en monopolställning på den svenska rock- och popkonsertsmarknaden. Medan EMA Telstar satsar hårt på affärsmässighet, drivs konkurrenten Luger enbart av starkt musikintresse.

Under strecket
Publicerad

Fler nya artister i Bruce Springsteens och Rolling Stones storleksordning är vad EMA Telstars vd Thomas Johansson önskar sig mest. Artister som kan dra mer än 40 000 besökare. Bob Dylan, Paul Mc Cartney, Rolling Stones och de andra gubbarna är ju inte 25 längre, som han uttrycker det. För EMA Telstar är storleken på artisten viktig. En stor artist innebär många sålda biljetter och större intäkter. Men branschen är hård och marginalerna har snarare minskat i takt med de stigande biljettpriserna.

– Att arrangera konserter innebär relativt låga marginaler och väldigt hög risk. Artisten tar hela tiden en större andel av biljettpriset, säger Thomas Johansson. EMA Telstar, som 1999 köptes upp av det amerikanska nöjesbolaget Clear Channel, äger också den Göteborgsbaserade arrangören Motor som i huvudsak arbetar med svenska band. EMA Telstar äger också 49 procent i marknadens näst största aktör, Luger, och har med det inflytande över det mesta i den svenska konsertvärlden. Luger har en marknadsandel på runt 5 procent och inriktar sig på något mer nischade band och mindre spelställen. - Vi skiljer oss lite från andra produktionsbolag. Vi skiter i om vi tjänar pengar eller inte. På något sätt är det vår affärsidé: vi gör det vi gillar, och det gör vi bra. Slutar det fungera, tja då har vi ingen backupp-plan, säger Ola Broquist, en av Lugers delägare.

Annons
Annons
Annons