Arpi, Esmailian och Klenell till SvD Kultur

Ivar Arpi, Shora Esmailian och Johannes Klenell.
Ivar Arpi, Shora Esmailian och Johannes Klenell. Foto: Malin Hoelstad, Lars Dareberg

Ivar Arpi, Shora Esmailian och Johannes Klenell är nya krönikörer på SvD:s kultursidor – var fjärde onsdag kommer de, liksom kulturredaktionens Elsa Westerstad, att skriva längre krönikor. Här berättar de om vad de tycker saknas i dagens kultur- och samtidsdebatt.

Under strecket
Publicerad
Johannes Klenell.

Johannes Klenell.

Shora Esmailian.

Shora Esmailian.

Foto: Lars Dareberg
Ivar Arpi.

Ivar Arpi.

Foto: Malin Hoelstad
Elsa Westerstad.

Elsa Westerstad.

Foto: Gustaf Månsson
Annons
Johannes Klenell.

Johannes Klenell.

På SvD Kultur vill vi samla Sveriges mest intressanta röster, och nu stärker vi med ytterligare tre skickliga skribenter – Johannes Klenell, Shora Esmailian och Ivar Arpi. Utifrån olika perspektiv för de självständiga, spännande resonemang om vår tids kulturfrågor och idédebatt.

Tillsammans med SvD Kulturs idé- & samtidsredaktör Elsa Westerstad kommer de att turas om att skriva längre krönikor i mitten av veckan.

Från kontakten med er läsare vet jag att det finns en nyfikenhet på och en öppenhet för olika sätt att se på världen, liksom en vilja att förstå densamma. Ambitionen här – precis som med SvD Kultur i stort – är att kunna erbjuda både nya och oväntade insikter.

Lisa Irenius, kulturchef

Johannes Klenell: ”Det finns en viss humorlöshet som i längden blir begränsande”

Johannes Klenell.

Johannes Klenell är författare och kulturredaktör på tidningen Arbetet. Han har tidigare bland annat varit medredaktör för serietidningen Galago och under en kortare tid pressekreterare på Vänsterpartiet. Han gjorde 2015–2016 den uppmärksammade podcasten Lundellbunkern som gick igenom Ulf Lundells samlade musikutgivning.

Annons
Annons
Shora Esmailian.

Shora Esmailian.

Foto: Lars Dareberg

Vad kommer du att skriva om?

– Vi lever i en av de största kommunikationsomställningarna i mänsklighetens historia där vi fortfarande famlar i mörkret. Många av mina texter kommer ta avstamp i det digitala landskapet och hur det påverkar både kultur och politik.

Vilka ämnen eller perspektiv tycker du saknas i kultur- och samtidsdebatten idag?

– Jag kan tycka att det finns en viss humorlöshet som i längden blir begränsande. Särskilt i en tid då så mycket av samtidsdebatten handlar om aktivismens starka känslor så kan det finnas något intellektuellt avväpnande i att gå in i det hela med ett glatt och öppet sinne.

Du är också kulturredaktör på tidningen Arbetet. Hur mår kulturjournalistiken idag?

– Den mår oväntat bra efter tiotalets omstöpningsperiod. Mitt intryck är att fler läser och engagerar sig i kulturdebatten än någonsin och det finns en spänst på redaktionerna. Man vill vara med i det samtalet. Därigenom uppvärderas inte bara kulturjournalistiken utan kulturen i sig.

Shora Esmailian: ”Jag vill skildra hur vår tids stora kriser uttrycks i kulturen”

Shora Esmailian. Foto: Lars Dareberg

Shora Esmailian är författare och journalist, och medverkar bland annat på Sydsvenskans kultursidor. Hon utkom 2012 med boken ”Ur askan”, om klimatflyktingar, och har nu arbetsstipendium från förlaget Natur & Kultur för en reportagebok om geoengineering, klimatmanipulation.

Annons
Annons
Ivar Arpi.

Ivar Arpi.

Foto: Malin Hoelstad

Vad kommer du att skriva om?

– Jag vill skildra hur vår tids stora kriser – klimat, gränser, ojämlikhet lokalt såväl som globalt – uttrycks i litteratur, filmer, scenkonst, tv-serier och andra konstformer. Vilken roll kan kulturen själv spela när kriserna fördjupas? Är den en spegel eller en ingripande kraft, eller står den mest vid sidan om och sysslar med annat?

Vilka ämnen eller perspektiv tycker du saknas i kultur- och samtidsdebatten idag?

– Hittills har det ofta saknats en blick på hur de olika kriserna korsar varandra. Hur kommer det sig, att vi efter mer än ett år av pandemi talar om vaccin och regler och restriktioner men nästan ingenting om vad som orsakar nya sjukdomar? Samtidsdebatten lägger mer energi på frågan om transpersoner i omklädningsrum än sammanbrottet för de ekosystem som bär upp själva livet.

Du arbetar nu på en reportagebok om geoengineering, klimatmanipulation, varför är det intressant?

– Under de senaste åren har rika entreprenörer som Bill Gates och Elon Musk börjat investera i forskning om kontroversiella och inte helt riskfria tekniker som ska sänka temperaturen på planeten. Kan allt detta avfärdas som galenskap? Inte alltid. Kanske är någon sorts klimatmanipulation nödvändig för att undvika de värsta scenarierna. Jag hoppas att min bok kan ge ett litet bidrag till en öppen debatt om detta.

Ivar Arpi: ”Det saknas ofta en konservativ röst”

Ivar Arpi. Foto: Malin Hoelstad
Annons
Annons
Elsa Westerstad.

Elsa Westerstad.

Foto: Gustaf Månsson

Ivar Arpi, tidigare ledarskribent på SvD, återkommer härmed till tidningen i en annan roll efter att under en kort period ha varit chefredaktör på nättidningen Bulletin. Han har nyligen lanserat den egna plattformen Rak höger med Ivar Arpi på Substack. Kultur har alltid varit ett stort intresse vid sidan av politiken.

Vad kommer du att skriva om?

– Jag vet inte hur andra upplever det, men själv har jag aldrig kunnat förutse vilka idéer som poppar upp i mitt huvud. Men generellt tror jag att det lilla livet, och enskilda detaljer, ofta kan vara mer intressanta än de stora svepen.

Vilka ämnen eller perspektiv tycker du saknas i kultur- och samtidsdebatten idag?

– Nu kommer jag säga det alla förväntar sig av mig, men det saknas ofta en konservativ röst. Jag syftar inte på någon partipolitik, utan mer på livssyn och livsföring.

Du har ju tidigare varit ledarskribent på SvD, och återvänder nu till tidningen – men till kultursidorna. Hur känns det?

– Det känns som att komma hem, men att någon har ändrat om platserna vid matbordet. Ser fram emot att sätta igång.

Elsa Westerstad: ”Vi pratar för mycket om strukturer och för lite om människor”

Elsa Westerstad. Foto: Gustaf Månsson

Elsa Westerstad är idé- & samtidsredaktör på SvD:s kulturredaktion, och medverkar också återkommande i Morgonstudion i SVT. Hon har tidigare varit kulturredaktör på tidningen Fokus.

Vad kommer du att skriva om?

– Känner jag mig själv rätt kommer jag att skriva om saker i tillvaron som gör mig arg eller förundrad. Säkert också om konstens rätt att vara just konst – att den inte ska bedömas efter hur väl den förmedlar samtidens ideologiska strömningar och rättvisefrågor.

Vilka ämnen eller perspektiv tycker du saknas i kultur- och samtidsdebatten idag?

– Perspektiv som rör sig bortom den urbana medelklassens snäva horisont. Även om jag ser en viss bättring där. Sedan tycker jag att vi pratar för mycket om strukturer och för lite om människor.

Du är ju också idé- och samtidsredaktör på SvD Kultur, vad tycker du som redaktör utmärker en bra krönika?

– Utgångspunkten för en stark krönika är att man har något att säga, något att delge världen. Sedan måste man ge lite av sig själv också, ta en risk, men också våga ha fel. Stilistik och kunskap i ämnet är hygienfaktorer.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons