Krönika

Per Lindvall:Arlandabanans privata finansiering – ett fiasko

Per Lindvall

Ibland måste man upprepa sig för att få fram ett budskap. Den valda modellen att släppa in privatfinansiering för att driva och styra utformningen av Arlandabanan har inte varit något annat än ett fiasko för svenska staten och dess medborgare.

Under strecket
Publicerad
Lennart Nygren
Foto: Lennart Nygren
Annons

Den valda lösningen har inneburit en gigantisk värdeöverföring till den privata operatören som har haft ett mycket begränsat risktagande och kapital med i leken. Prissättningen, mycket hög i internationell jämförelse och relativt övrig kollektivtrafik, och utformningen med bara två accesspunkter för snabbtågen har gett en samhällsekonomisk och miljömässigt undermålig, suboptimal, lösning.

Tar man del av den åter allt hetare debatten om de svenska behoven av infrastruktursatsningar så hävdar nu ett större antal aktörer, som vill få ner sina fingrar i denna potentiellt enorma syltburk, att privatfinansiering både behövs och gör mycket stor nytta i denna sektor. Huvudtesen är att med privata finansiärer, utförare och operatörer av dessa anläggningar så blir det mycket effektivare och billigare än när staten håller i fiolen. Sådana påståenden har också god resonans i den världsbild som har hamrats in under lång tid av en alltid ineffektiv offentlig sektor och en slimmad och effektiv privat sektor.

Annons
Annons
Annons