Annons

Arlanda fungerar inte

Miljardprojektet bana tre vid Arlanda flygplats måste betraktas som ett veritabelt fiasko. Hela flygplatsen har tappat i säkerhet och konkurrens eftersom tillgängligheten blivit alltmer osäker, skriver piloten Tomas Gustafsson i en kritisk analys av Arlanda flygplats.

Under strecket
Publicerad

Med korta banor och en undermålig förmåga att ta emot flygplan vid dålig sikt, utmärker sig Arlanda som en av de minst fungerande huvudstadsflygplatserna i Europa.
Detta trots att bana tre nu är i drift och även om Luftfartsverket (LFV) får godkänt i miljödomstolen för inflygningar över Upplands Väsby.

Jag ställer mig starkt kritisk till Luftfartsverkets beräkningsgrunder, projektering och driftsättning av bana tre vid Arlanda. Ett miljardprojekt som efter spekulationer och en verklighetsdistanserad hållning alltmer framstår som ett veritabelt fiasko.
De ”sneda inflygningar” LFV spekulerat i används i dag inte av flygsäkerhetsskäl, vilket beslutades av ICAO (International Civil Aviation Organisation) redan 1998. Trots det ansökte LFV om miljöbeslut för de ”sneda” inflygningsvägarna.
**
LFV har även två gånger** begärt dispens från reglerna hos Luftfartsinspektionen. Ett märkligt agerande av den myndighet som skall utgöra fundamentet i landets flygsäkerhetsarbete.
Luftfartsinspektionen avslog begäran. Då bana
tre invigdes i maj 2002 fanns inget miljöbeslut för rak inflygning och banan togs i bruk först under april 2003. Då med nytt, omdebatterat miljöbeslut som nu på nytt granskas i miljödomstolen.

Annons
Annons
Annons