Annons

”on | auf”Arkitekturfoto som gränsar mot det abstrakta

”on | auf 21, (Southern England, 2014)”. Herzog & De Meurons tillfälliga paviljong för Serpentine Gallery på sin nya permanenta plats i södra England (bilden beskuren).
”on | auf 21, (Southern England, 2014)”. Herzog & De Meurons tillfälliga paviljong för Serpentine Gallery på sin nya permanenta plats i södra England (bilden beskuren). Foto: Mikael Olsson

I sin nya fotobok följer Mikael Olsson en paviljong ritad av stjärnarkitekterna Herzog & De Meuron som förflyttats från Hyde Park i London till södra England. I hans sakliga fotografi anas ett stråk av ruinromantik, en melankoli, skriver Magnus af Petersens.

Under strecket
Publicerad

Mikael Olsson, ”on | auf 25, (Basel, 2014)”.

Foto: Mikael Olsson

Mikael Olsson, ”on | auf 31, (Southern England, 2015)”.

Foto: Mikael Olsson

Mikael Olsson, ”on | auf 2, (Basel, 2013)”.

Foto: Mikael Olsson

Fotoboken är ett av fotografins viktigaste sätt att möta en publik och kan ses som en utställningsform. Mikael Olssons ”on I auf” utgiven på Steidl förlag, utgår från en tillfällig paviljong av de schweiziska arkitekterna Jacques Herzog och Pierre de Meuron, i samarbete med den kinesiske konstnären Ai Weiwei.

Paviljongen uppfördes av Serpentine Gallery i London 2012, som del av deras serie av tillfälliga byggnader ritade av några av världens främsta arkitekter. Serpentine Gallery är en betydelsefull men liten konsthall i Hyde Park och paviljongerna gav plats för café, performances och seminarier. Mikael Olsson blev särskilt intresserad av paviljongen då han förstod att den var tänkt att spegla ett slags arkeologi där de tidigare paviljongerna skulle finnas närvarande, som spöken. När paviljongen monterats ned för att bereda plats för nästa, såldes den till en samlare som placerade den i södra England.

Annons
Annons
Annons