Arkitekten Herzog tror på förändring i Kina

FÅGELBOET. Pekings nya Olympiastadion är ett skrytbygge som väcker många och motstri­diga känslor. En av arkitekterna bakom Fågelboet, Jacques ­Herzog, ser bygget som en del av demo­kratisering av Kina. Svenska Mia Hägg hade den ­utmanande uppgiften att koordinera projektet.

Under strecket
Publicerad
Annons

När den svenska arkitekten Mia Hägg i juni 2003 gick ombord på flyget som skulle ta henne från Basel till Peking var planet inte mer än halvfullt. Utbrottet av sars skapade panik i världen. Varje hostning i kabinen fick passagerarna att utbyta ängsliga blickar. På flygplatsen fick alla ta temperaturen. Sin romantiska bild av den kinesiska huvudstaden tvingades hon revidera redan i taxin från flygplatsen. Pekingborna hade bytt sina cyklar mot bil. Köerna på de nya ringlederna var enorma, avgaserna bildade en gulaktig dimma och stora delar av staden låg i ruiner.

–Om man hittade en restaurang man gillade kunde den en vecka senare vara jämnad med marken. Det var brutalt. Men samtidigt är platser som håller på att mutera intressanta. Där frigörs en kreativ frihet och känslan av att allt är möjligt, säger Hägg på telefon från Paris.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons