Annons
X
Annons
X

Arkitekt får hård kritik

I en SvD-intervju före jul efterlyste arkitekten Aleksander Wolodarski mer debatt om Norra stationsområdet. Nu har han blivit bönhörd. Debattvågorna går höga, och kritiken handlar inte minst om Wolodarskis egen makt över stadsmiljön.

Arkitekten Alexander Wolodarski.
Arkitekten Alexander Wolodarski. Foto: JUREK HOLZER

Norra stationsområdet, med skyskraporna Tors torn, är det mest omdebatterade stadsbyggnadsprojektet i Sverige just nu.

På fullmäktiges bord ligger ett projekt som de senaste månaderna diskuterats intensivt i både fackpress, dagspress och bloggosfären. Kritiken har framför allt gällt tre frågor: Tors torn, den nya stadsdelens struktur och den höga exploateringsgraden.

Kritiken handlar också om att en enskild tjänsteman på Stockholms stadsbyggnadskontor, planarkitekten Aleksander Wolodarski, tillåts sätta starka avtryck i stadsbilden.

Annons
X

I den detaljplan som klubbats av stadsbyggnadsnämnden, och som nu ska godkännas av fullmäktige, har Wolodarski slagit fast tvillingtornens höjd och trappande silhuett. Enligt Wolodarski handlar det om ”ett gracilt orgelmotiv”. Andra ser Stalinskrapor och trötta pastischer.

–Det som Wolodarski har ritat kommer bara att kännas som retrobyggnader, säger Martin Rörby, sekreterare i Skönhetsrådet, som menar att samtida skyskrapor runt om i världen har ett helt annat formspråk.

Skönhetsrådet kräver att fullmäktige stoppar Wolodarskis utformning och istället beslutar om en arkitekttävling för husen. Även oppositionen kräver en tävling. Enligt Teres Lindberg (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden, behövs det en tävling för att få en gestaltning ”värdig 10-talets Stockholm”.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Men enligt Aleksander Wolodarski är en tävling inte nödvändig för att få byggnader av hög klass. Han betonar att den slutliga utformningen av tvillingtornen inte är avgjord, även om han slagit fast höjd och silhuett. Dessutom menar han att det är fel tidpunkt att väcka frågan om en arkitekttävling.

    –Om man ska ha tävlingar, då ska man ha dem i början av processen, inte i slutet av processen. Att komma med intressanta synpunkter precis när fullmäktige ska ta det här, det känns anmärkningsvärt.

    Stadsbyggnadsborgarrådet Kristina Alvendal (M) ser inte heller något behov av en tävling.

    –Dessutom vore det felaktigt eftersom vi nu har en aktör som ska göra den här stora investeringen, säger Kristina Alvendal (M) som i dag ska träffa Steinar Stokke, vd för Oslo Næringseiendom, som fått markanvisning för att bygga tornen.

    Kristina Alvendal menar att tornen kan ges en ”mer spännande utformning” inom de ramar som Wolodarski slagit fast. Den trappformade silhuetten ser hon som nödvändig.

    –Ingen vill ju ha en stor, massiv klump på platsen, så det behövs en avtrappning, säger hon.

    Aleksander Wolodarski har arbetat med Norra stationsområdet i över tio år. Som enskild planarkitekt på stadsbyggnadskontoret har han en unikt stark ställning. Men han är också kontroversiell, och kritikerna menar att han arbetar med monumentala gester. I debatten om Norra station anklagas han bland annat för att ha skapat en överdimensionerad plats, Norrtullsplatsen.

    –Det betraktar jag som oerhört okunniga påståenden om platsens storlek, historia och tekniska lösningar, säger han.

    Enligt finansborgarrådet Sten Nordin (M) kommer exploateringsgraden att behöva skruvas upp i de kommande etapperna av Norra stationsområdet. Men Aleksander Wolodarski ser inte en krympning av Norrtullsplatsen som en lösning för att öka exploateringsmöjligheterna.

    –Det är tekniskt komplicerat och nästintill omöjligt, eftersom det går trafikleder därunder.

    Annons
    Annons
    X

    Arkitekten Alexander Wolodarski.

    Foto: JUREK HOLZER Bild 1 av 4

    Tors torn ska byggas på Stockholmssidan av Norra Stationsområdet. De blir nästan dubbelt så höga som Wennergren center.

    Foto: STOCKHOLMS STADSBYGGNADSKONTOR Bild 2 av 4

    Arkitekternas bild av det nya Norra station. Norrtullsparken västerut.

    Bild 3 av 4

    Norra stationsområdet ska knyta samman Stockholm (tv i bilden) med Solna.

    Foto: STOCKHOLMS STADSBYGGNADSKONTOR Bild 4 av 4
    Annons
    X
    Annons
    X