X
Annons
X
Recension

Århundradets kärlekskrig Witt-Brattströms punktroman blir punkpjäs

Premium

"Århundradets kärlekskrig", Ebba Witt-Brattströms uppmärksammade punktroman, blir i Nora Nilssons regi en anarkistisk sandlåda med extra allt. Kanske lite väl naivistiskt, men underhållande, skriver Ylva Lagercrantz Spindler.

Andreas Kundler, Lennart Jähkel, Ann-Sofie Rase, Cecilia Nilsson och Daniel Nyström.
Andreas Kundler, Lennart Jähkel, Ann-Sofie Rase, Cecilia Nilsson och Daniel Nyström. Foto: Sören Vilks

Teaterhistorien är full av stridande par, från Medea och Jason till Martha och George i ”Vem är rädd för Virginia Woolf”. För att inte tala om kombattanterna i August Strindbergs och Lars Noréns alla äktenskapsdramer.

Nora Nilssons dramatisering av Ebba Witt-Brattströms punktroman, "Århundradets kärlekskrig", sällar sig alltså till en lång rad pjäser där äktenskapets destruktiva mekanismer synas i sömmarna. Så blir övergången från sida till scen också ganska friktionsfri. Inte minst därför att romanen – som skildrar ett smärtsamt farväl av trettio års äktenskap – redan är skriven som ett partitur, där just ord som roller, kulissbygge och scener dessutom förekommer. Därtill en mängd operareferenser.

Andreas Kundler, Lennart Jähkel, Ann-Sofie Rase, Cecilia Nilsson och Daniel Nyström.

Foto: Sören Vilks Bild 1 av 2

Andreas Kundler, Ann-Sofie Rase, Daniel Nyström, Gizem Erdogan, Cecilia Nilsson och Lennart Jähkel.

Foto: Sören Vilks Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X