Annons

”Argumenten mot höjd flygskatt håller inte”

Foto: Johan Nilsson/TT
Under strecket
Publicerad

Mattias Dahl och Fredrik Kämpfe konstruerar halmdockor för att argumentera för att flyget ska slippa stå för sina klimatkostnader (23/5). Nextjet har länge dragits med ekonomiska utmaningar, flygskatten är inte skälet till att bolaget går omkull. Flygskatten behövs för att alternativen idag inte är realistiska. Men den behöver också kompletteras med rejäla tågsatsningar.

Enligt en samlad forskarkår har vi några år på oss att vända utsläppskurvan nedåt. Misslyckas vi med det hotas vår civilisation av katastrofala klimatförändringar. Länder har gemensamt och var för sig kommit en bit på vägen i att ställa om. Det första globala klimatavtalet har slutits i Paris och runt om i världen växer styrmedel fram för att få ner utsläppen. Transportsektorn är central, därför har Sverige och liknande länder infört styrmedel efter styrmedel för att dels ställa om bränslet och dels minska onödiga transporter. Bilar, lastbilar, motorcyklar och bussar betalar nu för stora delar av deras negativa klimatpåverkan.

Annons
Annons
Annons