Annons

Årets bilmotor en oväntad lättviktare

Den trecylindriga motorn i laddhybridsportbilen BMW i8 tog hem en storslam International Engine of the Year.

BMW i8 tog hem storslam och prisades på International Engine of the Year.

BMW i8 tog hem storslam och prisades på International Engine of the Year.

Foto: BMW
BMW i8 tog hem storslam och prisades på International Engine of the Year.

BMW i8 tog hem storslam och prisades på International Engine of the Year.

Foto: BMW
BMW i8 tog hem storslam och prisades på International Engine of the Year. Foto: BMW

Utmärkelsen International Engine of the Year har delats ut sedan 1999 och anses vara en riktig tungviktare inom bil- och motorbranschen. Vinnaren utses av 65 välrenommerade motorjournalister, experter och ingenjörer från 31 olika länder.

Årets vinnare var lite av en skräll, eftersom det är en drivlina där elmotor och bensinmotor jobbar tillsammans. Det handlar om hybriddrivlinan i laddhybridsportbilen BMW i8, där en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter arbetar tillsammans med en elmotor.

Bensinmotorn ger, med turbohjälp, 231 hästkrafter, och elmotorn 131 hästkrafter. Tillsammans står de för 362 hästkrafter. Drivlinan behöver 0, 21 liter bensin per mil enligt NEDC-körcykeln, vilket innebär extremt låga 49 gram koldioxid per kilometer.

– Detta är en passande seger för vad som är en uppseendeväckande drivlina. i8 är framtidens supersportbil tillgänglig redan i dag. Progressiv, känsloladdad och miljömässigt ansvarstagande, här är en skapelse som visar att morgondagens transport kan vara mycket, mycket spännande, säger Dean Slavnich, ordförande för International Engine of the Year Awards.

BMW har tidigare varit dominerande i tävlingen med sina effektiva motorer, men man har faktiskt inte vunnit sedan 2008. I år blev det dock storslam när motorn från i8 inte bara vann totalsegern utan också kategorien Årets Nya Motor och klassen för motorer från 1,4 till 1,8 liter.

BMW vann också den prestigefulla kategorin 2,5 till 3 liter med sin treliters dubbelturbo-sexa som sitter i BMW M3 och M4.

International Engine of the Year kanske kan uppfattas som en utmärkelse för inbördes beundran, men faktum är att priset på ett tydligt sätt visar vilka bil- och motortillverkare som ligger i framkant när det gäller effektivitet, motorteknologi och miljöpåverkan.

Annons
Detta är en annons från BMW, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.