Annons
X
Annons
X

Experten om Årets bil i världen: ”Misslyckad och opraktisk”

På skärtorsdagen utsågs vinnaren i den prestigefyllda tävlingen Årets bil i världen. Vinnaren – Jaguar F-Pace, presenterades på New Yorks bilsalong. Med i juryn är svenske Robert Collin på Aftonbladet.

Jaguar F-Pace.
Jaguar F-Pace. Foto: Anders Ahlgren

Tävlingen Årets bil i världen, eller ”World Car of the Year”, WCOTY, som den egentligen heter avgjordes på skärtorsdagen på News Yorks bilsalong.

Vinnare blev Jaguars nya suv F-Pace. Det är 75 motorjournalister från 23 länder som utser pristagarna och den ende svensken är Aftonbladets Robert Collin.

Jaguar F-Pace.

Foto: Anders Ahlgren Bild 1 av 8

Volkswagen Tiguan föll i slutrundan.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 8
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 8

Volvo S90 visas upp under bilsalongen i Shanghai.

Foto: AP Bild 4 av 8
Foto: Koji Sasahara/AP Bild 5 av 8

Porsche 718 Cayman.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 8

SvD testade Jaguar F-Pace i september 2016.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 8
Foto: Kenny Bengtsson Bild 8 av 8

Volkswagen Tiguan föll i slutrundan.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 1

Del 1 av 7

Volvo bättre i Europatävlingen…

Volkswagen Tiguan föll i slutrundan. Foto: Rolf Gildenlöw

Jaguar F-Pace tog hem priset i en tät slutstrid med Volkswagen Tiguan och Audi Q5.

Årets bil i världen ska inte förväxlas med tävlingen Årets bil i Europa, som avgjordes på Genèvesalongen i mars. Där var Volvo med i tätstriden med nya S90/V90, men då vann den lilla suven Peugeot 3008 och Volvo S/V90 hamnade på fjärde plats.

Nu var Volvos inte ens med bland de 9 finalisterna i huvudkategorin för Årets bil i världen.

Annons
X
Annons
X
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1

Del 2 av 7

”Klart att Volvo ska vara med i huvudklassen”

Foto: Anders Wiklund/TT

Jurymedlemmen Robert Collin på Aftonbladet berättar om röstningen.

Varför var inte Volvo med i tätstriden?

– Volvo hade hamnat i underkategorin lyxbilsklassen och inte i huvudklassen vilket var väldigt märkligt. Jag protesterade och till nästa år ska det nog vara åtgärdat. Det är klart att Volvo ska vara med i huvudklassen.

Vilken röstade du på?

– Volkswagen Tiguan, som jag tycker var den överlägset bästa bilen. Den utgör en väldigt bra avvägning mellan en bra personbil och suv: praktisk, bra köregenskaper och genomtänka lösningar. Tiguan är inte den mest innovativa, men den klokaste bilen. Jag hade faktiskt inte ens med Jaguar F-Pace – som jag tycker är en misslyckad bil, opraktisk och ogenomtänkt.

Annons
X
Annons
X

Volvo S90 visas upp under bilsalongen i Shanghai.

Foto: AP Bild 1 av 1

Del 3 av 7

…men ändå finalist i lyxklassen

Volvo S90 visas upp under bilsalongen i Shanghai. Foto: AP

Men tävlingen har även vinnare i 5 underkategorier och i lyxklassen var Volvo med i tätstriden med S/V90 tillsammans med BMW:s 5-serie och Mercedes E-klass. Där vann Mercedes strax före Volvo som ändå slog BMW 5-serie.

Men svenske Robert Collin röstade inte på Volvo – utan Mercedes.

– Volvo har väldigt många fördelar, men den är stötig och mycket av utrymmet är bortkastat på grund av formen och jag tycker att pekskärmen är opraktisk och gör bilen mer osäker. Man måste bland annat gå in och peka där för att ändra temperaturen. Det känns inte trafiksäkert. Volvo har även sänkt den jämför med den gamla V70, den är inte så klokt eftersom Volvo har en hög medelålder på köparna.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Koji Sasahara/AP Bild 1 av 1

    Del 4 av 7

    Laddhybrid årets gröna

    Foto: Koji Sasahara/AP

    Till årets gröna bil utsågs Toyota Prius Prime – alltså Prius i laddhybridversion som nu ska kunna gå 5 mil i verkligheten på el. Den sista kategorin, årets urbana bil (stadsbil), vanns av BMW:s uppdaterade i3 med 30 mils räckvidd på el.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Porsche 718 Cayman.

    Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1

    Del 5 av 7

    Porsche vinnare bland värstingarna

    Porsche 718 Cayman. Foto: Pontus Lundahl/TT

    Jaguar F-Pace tog också hem segern i underkategorin design, och vinnare i ”årets performancebil” blev nya fyrcylindiga Porsche 718 Cayman/Boxster.

    Annons
    X
    Annons
    X

    SvD testade Jaguar F-Pace i september 2016.

    Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1

    Del 6 av 7

    Så tyckte SvD:s testare

    SvD testade Jaguar F-Pace i september 2016. Foto: Pontus Lundahl/TT

    Jaguar F-Pace testades i september 2016 av SvD med blandat resultat. Ros gavs för köregenskaperna men ris för avsaknaden av lyxkänsla.

    Vägen till att utse vinnarna började i Paris den 29 september och följdes av provkörningar i Los Angeles i november. Därefter annonserades de tre toppkandidaterna på bilsalongen i Genève i mars.

    För att få delta måste kandidaten ha kunnat säljas på minst 2 kontinenter under perioden 1 januari 2016 till 31 maj 2017.

    Hela listan med alla vinnare kan läsas här.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Kenny Bengtsson Bild 1 av 1

    Del 7 av 7

    Minns du tidigare års vinnare?

    Foto: Kenny Bengtsson
    Annons
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X