Annons

”1989 – ​kultur och politik”Året då allt verkade möjligt – för en liten stund

Johan Fowelin, ”Utan titel”, 1989. Gelatinsilverfotografi.
Johan Fowelin, ”Utan titel”, 1989. Gelatinsilverfotografi. Foto: Johan Fowelin/Moderna Museet

30 år är lång tid. Nya utställningen ”1989” lyckas med att förmedla såväl Berlinmurens fall som konst-, design- och pophistoria.

Publicerad

”Vi skulle få leva här”, sjöng Joakim Thåström smäktande i Ebba Gröns hit ”Die Mauer”. Med träffsäker sentimentalitet sammanfattade han den känsla av hopplöshet som präglade uppväxten i ett delat Europa. Och så, sju år senare, blev det möjligt. Muren föll och inom kort var det gamla Östeuropa ett minne blott. Det var oväntat.

Denna känsla av uppsluppen förvåning är en grundbult i Nationalmuseums satsning ”1989: kultur och politik”, där entrérummet präglas av bilder av murens fall och liknande händelser runt om i Östeuropa. Stämningen av uppbrott och förväntan kontrasteras mot händelseutvecklingen på Himmelska fridens torg samma år, där lika förväntansfulla studenters rop på demokrati kvästes av militärens övervåld. I de omkringliggande gallerierna berättar David Goldblatts fotografier och William Kentridges fortfarande magiska animationer i kol och krita om Sydafrikas förvandling.

”1989 - kultur och politik”, installationsvy på Nationalmuseum.

Foto: Anna Danielsson/Nationalmuseum Bild 1 av 4

Guerrilla Girls, 1989. Affisch.

Foto: Mjellby Konstmuseum Bild 2 av 4

Lars Tunbjörk, ”Flemingsberg”, 1989. Färgfotografi.

Foto: Lars Tunbjörk Bild 3 av 4

Barbara Kruger, ”Untitled (Your body is a battleground)”, 1989. Affisch.

Foto: Jochen Arentzen Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons