Annons
X
Annons
X

Åren går, problemet består

SKOLVÅLDET | VEM VILL VARA AUKTORITÄR?

Det är inte första gången vi får höra alarmerande siffror om våldet i skolorna. Ämnet beskrivs årligen, varpå sådana som jag gör mer eller mindre politiska ­poänger. Är det inte fackförbundens rapporter så är det Arbetsmiljöverkets statistik som föranleder nyheten.

Igår presenterade Lärarnas Riksförbund en undersökning som visar att mer än var tionde lärare trakasserats samt att var tjugonde har utsatts för våld. Slutsatsen i år är att nedskärningar har medfört att arbetsmiljön blir eftersatt.

En återblick på de senaste årens debattartiklar ger andra förklaringar till samma problem. 2005 efterlyste LR:s Metta Fjelkner och Lärarförbundets Eva-Lis Preisz tydligare befogenheter (DN 9/5 2005). I andra nyhetsartiklar hittar jag för stora klasser, för få lärare, rektorer som inte anmäler och otillräckliga juridiska kunskaper hos lärarna som möjliga förklaringar.

Annons
X

Förmodligen stämmer alla. Olika skolor har olika problem. Regeringen har lagt ett antal disciplinerande verktyg i lärarnas händer, men ändå verkar problemen bestå. Bara förslagen till lösningar förändras.

En undran tränger sig på. Använder lärarna sina befogenheter? I Sverige föredras ofta platta organisationer medan hierarkier ogillas. Det må vara bra för idéflödet i ett företag, men det kan också ge oklara ansvarsförhållanden och situationer där chefen prompt vill vara kompis. Kanhända drar sig lärarna för att agera som de auktoriteter de bör vara?

Fjelkner har helt rätt i att det är oacceptabelt att bli slagen på jobbet. Men buden om lösningar spretar. Nästa gång LR gör en undersökning vore det kanske en idé att också fråga medlemmarna om vilken hjälp de behöver.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X