Arbetsgivare behöver värna nätkontakterna

Karriärnätverket Linkedin är ett utmärkt verktyg för bolag att knyta kundkontakter och det är naturligt att uppmuntra anställda att göra så. Samtidigt är det otydligt vem som äger innehållet och arbetsgivare behöver se till att ha kontroll över sina kontakter, skriver Paula Hogéus, partner, Advokatfirman Delphi.

Under strecket
Publicerad
Annons

De sociala mediernas intåg har på senare tid tvingat många svenska bolag att se över sitt förhållningssätt gentemot anställda som använder sociala medier. En anledning är att gränsen mellan arbetet och det privata lätt suddas ut och det blir otydligt vem som äger innehållet. Den mer arbetsrelaterade formen av Facebook, karriärnätverket Linkedin, har skapat en plattform för att knyta kontakt med sina affärsbekanta; dels för att byta kontaktuppgifter och dels för att dela med sig av branschnyheter och annan jobbrelaterad information. Vid ett jobbyte, är Linkedin ofta det sätt som man först offentliggör sin nya tjänst och arbetsplats för sina affärsbekanta.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons